Självkörande Porsche 911 gör 7:33 runt Nürburgring

Gick du på vårt aprilskämt? Detta var med andra ord tyvärr inte sant.
Annons

Vi har alla hört talas om Teslas system för (nästan) självkörande bilar. Teslan kan köra sig själv på motorvägen och parkera sig själv i garaget. Porsche går nu ett steg längre. Specialversionen av 911 GT3 RS ”Walter Röhrl” kan köra ett varv på Nürburgring. Och det handlar inte om att tassa fram på Nürburgring, utan att köra av bara ”himmelriket”… 

Med sensorpaket och kameror i samspel, plus bilens egen dator som mäter hastighet, G-krafter och lateral acceleration, har du en maskin som kan köra bil. Riktigt snabbt. 7:37 runt Nürburgring är en ofattbart snabb tid. Bara ett par tre sekunder långsammare än den snabbaste mänskliga raceföraren. Detta förutsätter givetvis optimalt väder och bra cupdäck.

Varvrekordet för 911 GT3 RS med med mänsklig förare är 7.33. Men det tar inte slut där, mer om det längre fram.

Självkörande Porsche 911 gör 7:33 runt Nürburgring
Peter Ternström träffade Robert Zwinger, som är chef för Porsches projekt med autonoma bilar.

Systemets inbyggda kameror både i front och inne i kupen, riktade mot förare och passagerare kan kopplas till tjänsten Youtube Live och då kan hela världen se bilens framfart i direktsändning. 

Vidare finns ett menysystem med förinspelade ”profiler” som Porsche kallar det i pressmaterialet. Man har låtit kända förare köra ett varv så fort de kan på Nürburgring. Du kommer alltså kunna få århundradets skräckupplevelse levererad av din egen bil där du sitter som passagerare och bilens dator kopierar exempelvis Mark Webbers eller Nico Hulkenbergs spårval, attack, hastighet och vilda ställ. 

Det finns även ett ”Walter Röhrl-läge”, där Porsche friskriver sig från eventuella olyckor och bilen verkligen gör ALLT den kan för att slå 7.33!

Vi får en även pratstund med Robert Zwinger, chef för projektet på Porsche i Weissach.

Läs intervjun på sida två. Robert berättar om olyckorna, när systemet finns att köpa och vad som händer om två ”Walter Röhrl”-bilar ställs mot varandra…

Peter Ternström: Är det inte lite läskigt att sitta som passagerare när bilen laddar för fullt i Fuchsröhre på Nurburgring?

Robert Zwinger: Ja. Det är läskigt. Det krävs vilja av stål att inte greppa ratten eller helt enkelt öppna dörren och kasta sig ut i ren skräck. Efter några varv så vänjer du dig. Datorn kör faktiskt bil riktigt bra. Walter Röhrls profil rekommenderas varmt.

Peter Ternström: Har det varit några olyckor?

RZ: Naturligtvis har vi haft incidenter med systemet under utvecklingen. Dock inget alvarligt. En förmiddag i höstas förstod vi inte varför alla testbilar körde av i Panzer-kurvan vid vår testanläggning i Weissach. Alla bilar gjorde exakt samma fel. Bromsade för sent, fick sladd, körde av och dammade in i räcket. Sen visade det sig att vi laddat in fel profil i datorn. Testföraren hade sparat fel varv. Det varvet som bilarna försökte kopiera så körde han ju faktiskt av. Detta enkla misstag kostade oss fem(!) testbilar denna morgon.  

PT: När kommer systemet finnas tillgängligt att köpa?

RZ: Det kommer lanseras på Frankfurtsalongen som är i slutet av augusti. Pressen kommer få testa systemet i slutet av sommaren i Spanien. Systemet kommer gå att eftermontera i existerande Porsche GT3 hos auktoriserade handlare. Dock gäller inte bilens garanti om den körs på Nurburgring med profilen ”Walter Röhrl”. 

PT: Kan datorn köra sig själv på allmän väg?

RZ: Absolut. Du kan alltså sätta bilen på att köra till Nurburgring, köra tre stenhårda varv med Walter Rörhls spår, och sedan köra hem. Koppla bilen till internet så kan du följa bilen live på YouTube. Du kan alltså sätta 7:37 på Nurburgring utan att ens vara där.  

PT: Vad händer om två identiska Porsche GT3 RS båda har laddat Walter Rörhls profil och startar samtidigt på Nurburgring? 

Självkörande Porsche 911 gör 7:33 runt Nürburgring
Du vet väl att Peter Ternström har en blogg på automotorsport.se. Klicka på bilden för att läsa mer.

RZ: Vi har testat. Det blev en sån herrejössesfajt mellan två datorstyrda Porsche GT3 RS att det pratades om det i byn (Nurburg, reds anm) i flera månader. I början körde båda snällt. Respekterade varandra. Sedan skruvades tempot upp. Helvetet brakade lös i närheten av Ex-Muhle. Då tröttnade bilarna rejält på varandra och skydde inga medel. Det började knuffas och köras på varandra med flit. Det var helt otroligt. Båda var helt enkelt tvungna att vinna. Vid Schwedenkreuz tuchade bilarna varandra och vid Ahrenberg gav den andra bilen tillbaka med plåtskador som följd. Bilarna kom in i mål nästan samtidigt, men de var båda i sådant dåligt skick att vi inte kunde reparera dem. I dataloggen kunde vi se att båda bilarna aktivt försökte köra varandra av vägen. Alla skärmar var buckliga. En av bilarna hade punktering. Där hade jag inte velat vara passagerare.

PT: Otroligt. Vilken utveckling. 

RZ: Ja. Framtiden är här. Det här skulle jag kanske inte säga, men ska man få en bil gäller det att skynda sig att beställa. Det blir en limiterad upplaga på 733 exemplar.

PT: Finns det en nödknapp för att koppla ur systemet?

RZ: Nej, inte i denna första version. 

• Observera att detta var auto motor & sports aprilskämt 2016!

Annons
Annons
Rulla till toppen