Volkswagen Golf GTI Clubsport firar 40 med galen svensk prisrabatt

Volkswagen Golf GTI Clubsport firar 40 med galen svensk prisrabatt
Vad sägs om att betala 1.000 kr per hästkraft? När hände det senast i en sportmodell?

Det har väl inte undgått någon att tiden går fort när man har roligt. Och det har faktiskt gått 40 år sedan vi började ha roligt bakom ratten på Volkswagen Golf GTI. Det vilda projektet som VW:s företagsledning knappt trodde på blev en megasuccé som nu sålts i närmare två miljoner exemplar.

Jubileumsmodellen VW Golf GTI Clubsport firar 40 år på bästa sätt, genom att höja toppeffekten rejält och fylla på med nya sportstolar, alcantararatt, röda säkerhetsbälten, ny front, större bakvinge och påkostade specialdetaljer som svartlackerade sidobackspeglar och större slutrör på avgassystemet. Smidda 18-tumsfälgar är standard men det går att välja till 19 tum. Skalstolar är också ett tillval.

Volkswagen Golf GTI Clubsport ger 265 hk, en rejäl höjning från de 230 hk med diffbroms som är standard i Sverige. Men under korta intervaller på tio sekunder lyfter toppeffekten till hela 290 hk, vilket ger en 0–100 tid på 6,3 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Men nu kommer vi till det riktigt roliga: jubileumsmodellen Volkswagen Golf GTI Clubsport ska säljas till samma pris som "vanliga" GTI. Jo, du läste rätt! Modellen är beställningsbar redan nu och finns bara under en begränsad tid, leveranserna börjar sent i höst.

Priset för Volkswagen Golf GTI Clubsport blir alltså 297.000 kronor med sexväxlad manuell låda, 311.500 med DSG-låda. Det är ungefär 50.000 kronor under vad vi gissade när Jens Trulsson provkörde Golf GTI Clubsport i slutet på november förra året. För alla kunder i Sverige som köper en Golf GTI Clubsport ingår dessutom en dags förarträning på en racingbana.

"Golf GTI är en ikon och förkroppsligar körglädjen i våra bilar. Clubsport vässar GTI-konceptet ytterligare och på racingbanan upplevs den i sitt rätta element," säger Charlotte Samuelsson, produktchef för Golf GTI Clubsport.

"Uppskruvad effekt till 265 hk som blir 290 med boostfunktion och förfinad aerodynamik tillsammans med det fina GTI-chassit med diffbroms höjer körglädjen till max. Därför vill vi också ge våra Clubsport-kunder en unik möjlighet att lära känna sin Clubsport just på racingbanan under ledning av proffs."

Räknar vi om priset på Volkswagen Golf GTI Clubsport blir det 1.024 kronor per hästkraft. Ytterst få bilmodeller ger lika mycket kraft för pengarna och ska vi hålla oss till VW-koncernen ligger första generationen Skoda Octavia RS närmast till hands, den gav 180 hk och kostade 179.000 kronor.

Men när det gäller utrustning och prestanda är förstås gamla Octavia RS en blek jämförelse med nya Volkswagen Golf GTI Clubsport.

 

Urbilen från 1976. Inte många trodde på projektet, men när Golf GTI premiärvisades hösten 1975 var Volkswagen tvungna att sätta den i serieproduktion. Och resten är historia...

Historien bakom VW Golf GTI

När första generationen Volkswagen Golf utvecklades i början av 70-talet fanns det en liten grupp av ingenjörer som vill bygga en sportigare, mera motorstark version. Det går faktiskt att sätta ett exakt datum för idén, då testingenjören Alfons Löwenberg 18 mars 1973 skickade ett pm om detta till några av sina kollegor.

Alfons Löwenberg hade noterat att den sportiga specialmodellen av VW Typ 1, "Gelb-Schwarzer Renner", hade sålt långt över förväntan samma år. Och nog borde det gå att göra något liknande med "projekt EA337" – den blivande Golfen – undrade Löwenberg. Flera av kollegorna var dock skeptiska, speciellt med tanke på att utvecklingen av Golf sprängt alla ekonomiska ramar och Volkswagen verkligen inte hade råd med några specialmodeller.

Men tillräckligt många tände på idéerna, ingenjörerna jobbade på kvällstid och några prototypvagnar byggdes. Idag känns Golf GTI och liknande modeller helt naturliga men då, i början av 70-talet, var det något nytt att erbjuda en motorstark sportmodell i ett praktiskt format – och till ett relativt lågt pris.

VW-ledningen satte under våren 1975 sin ok-stämpel på GTI-projektet och sedan var det full fart på arbetet. Tillsammans med Audi utvecklades en modern 1,6-liters fyra med bränsleinsprutning och 110 hk. Nya testchefen Herbert Schuster såg till att Golf GTI fick ett påkostat chassi med kränghämmare både fram och bak. Chefsdesigner Herbert Schäfer tog fram specialdetaljerna som gjorde att man genast kände igen GTI-modellen, till exempel det röda strecket i grillen, växelspaksknoppen som såg ut som en golfboll, de svarta skärmkanterna, med mera.

Premiärvisningen av första Volkswagen Golf GTI skedde för exakt 40 år sedan, 11 september 1975. Självförtroendet var det inget fel på och nya Golf GTI marknadsfördes som "Den snabbaste Volkswagen någonsin", vilket var helt korrekt. 0–100 km/h gick på svindlande nio sekunder och där låg många av dåtidens sportbilar i lä. Listpriset sattes till 13.000 mark, vilket var långt under andra bilar med motsvarande prestanda.

Entusiasmen på Frankfurtsalongen var stor och på stående fot fick företagsledningen lova att bygga en liten specialserie på 5.000 Golf GTI. Leveranserna började under sommaren 1976 och succén var given, även om man var tvungen att höja priset till 13.800 mark.

Första årsmodellen av Golf GTI sålde i 50.000 exemplar och resten är historia, som det brukar heta. Under de 40 år som gått har det sålts cirka två miljoner Golf GTI.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Nu blev jag väldigt sugen på en Volkswagen Golf GTI Clubsport!
319
82