VW om förtroendekrisen: Skrotar "Das Auto"

Dieselskandalen slår hårt mot bilindustrin, auto motor & sports läsare sänker betyget för hela industrins miljöarbete och värst drabbat är VW. Jürgen Stackmann, marknadschef på VW, kommenterar vad som har hänt på Volkswagen efter dieselgate.

VW:s marknadschef, Jürgen Stackmann, berättar vad som har hänt med företaget efter dieselgate. (Se intervju nedan.)

För bara ett år sedan (före dieselgate) ansåg 24 procent av svenska auto motor & sports läsare att VW byggde miljövänliga bilar. Nu har andelen sjunkit till 12 procent. I Tyskland är tappet ännu värre, från 33 procent till 15 procent. 

Men vad värre är för VW – märket får lägre betyg på de flesta områden, som "Valuta för pengarna", "Bra andrahandsvärde" och "Tillförlitlighet". (Se bild 1)

Och dåliga vibrationer sprider sig. När vi tittar på siffrorna för de övriga VAG-märkena ser vi en nedgång för samtliga när det gäller miljövänlighet. 

Toyota är det enda fabrikat som inte har tappat anseendet vad gäller miljövänlighet, dock har Volvo klarat sig bra och kan kanske ta andraplatsen efter BMW nästa år (Se bild 2).

Tesla är ännu inte med i undersökningen eftersom märket är litet i Europa, men det blir intressant att se vilken image de får framöver. 

Läsarnas intresse för dieselbilar har minskat över hela Europa. Laddhybrider är den hetaste trenden, det som står högst på önskelistan hos Europas bilköpare. På andra plats ligger elbilar medan bränslecellsbilarna fortfarande ligger långt bort i de flestas medvetande. 

Källa: auto motor & sport nr 7-2016

auto motor & sports chefredaktör Alrik Söderlind träffade Jürgen Stackmann, marknadschef på VW, under bilsalongen i Genève.

Vad har hänt med företaget efter Dieselgate?

JS: "Det har varit en turboladdare för förändring internt. Vi går från produktfokus till att fokusera på kunden. Ett steg är att ta bort "das Auto", det behövs inte, vårt namn VW säger allt, bilar för människor. 

Var Das Auto fel?

JS: Nej inte fel, 2008 var det en symbol flr företagets tillväxt som har varit fantastisk. Men det blev en symbol för bilar. Nu är det VW:s varumärke som gäller, inte hela VAG-gruppen."

Vad gick fel?

JS: Vi utreder det och håller på med en kulturell förändring av hela företaget. Ett öppnare företag."

Kan du kommentera tyska auto motor und sports test av Amarok som blev 8-9 procent törstigare efter den nya programvaran? Läs testet i auto motor & sport nr 6-2016.

JS: Nej tyvärr. Jag är på marknadsavdelningen. 

Bild 2. Så här tycker Europas ams-läsare om vilka biltillverkare som bygger miljövänliga bilar. Från 2007-2016. (Klicka för större bild)

Bild 2. Så här tycker Europas ams-läsare om VW olika frågor. Röd linje är 2015, svart linje 2016. (Klicka för större bild)

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Min uppfattning om VW har inte förändrats det senaste året.
96
216