Felaktiga krockkuddar från Takata har orsakat tolv dödsfall

Felaktiga krockkuddar från Takata har orsakat tolv dödsfall
Huma Hanif, 17 år, dog efter skador hon fått från en felaktig Takata-krockkudde. Metallsplitter träffade henne i halsen.

Det såg ut som en mindre krock men när ambulanspersonalen kom till platsen fann man föraren livlös. Upplivningsförsöken var förgäves och personalen noterade att kvinnan verkade ha förlorat mycket blod.

Obduktionen av 17-åriga bilföraren Huma Hanif från Fort Bend, Texas i USA, visade att både artärer och vener på halsen trasats sönder av metalldelar som slitits loss från krockkuddens infästning.

Huma Hanif körde en Honda Civic från 2002 och krockade in i en annan bil i en korsning. Smällen var relativt lindrig men tillräcklig för att krockkudden skulle utlösa, vilket alltså ledde till hennes död. Huma Hanif blev det tionde dödsoffret i USA och globalt det tolfte kända fallet där personer omkommit av felaktiga krockkuddar från japanska tillverkaren Takata.

Enligt Huma Hanifs familj hade man inte fått någon skriftlig uppmaning att återkalla bilen till verkstad för att byta ut krockkuddarna i bilen. En talesman från amerikanska Honda sa däremot att det aktuella fordonet spårats och att både tidigare ägare och nuvarande ägare fått brev om återkallelsen.

Enligt trafikmyndigheten NHTSA räcker det inte med skriftliga uppmaningar till bilägarna. Av olika anledningar når inte budskapet fram till alla och hittar man inte andra, effektivare vägar att kontakta bilägarna finns det stor risk för ytterligare dödsfall.

Anledningen till att krockkuddarna från Takata utlöses beror på att man använt kemikalier i "krutet" som är känsligt för fukt. Takata skiftade till billigare ammoniumnitrat 1999 och använde det fram till 2015. Plåtdelar i krockkudden har även drabbats av rost och sprickor. Problemen uppmärksammades därför först i varma regioner med hög luftfuktighet, främst i USA.

Enligt anonyma källor inom Takata kände man till problemen redan för tio år sedan och testade gamla krockkuddar. Testerna visade allvarliga brister men istället för att åtgärda felen beordrade företagsledningen "locket på" och förstörde alla testdokument.

I slutet av 2008 började Honda återkalla de första bilarna för att byta ut felaktiga krockkuddar från Takata. Länge betraktades det hela som en "Honda-affär" men sedan några år är det många bilmärken som visat sig ha samma felaktiga krockkuddar.

Under 2009 dog de två första personerna då krockkuddarna utlöst och förarna träffats av flygande metallfragment. Honda och Takata stämdes men nådde förlikning genom att betala hemliga skadestånd.

De närmaste åren som följer återkallar Honda flera miljoner bilar och 2014 tvingas även Toyota att återkalla 2,3 miljoner bilar. Toyota följs samma år av Nissan, Mazda och BMW (1,6 miljoner bilar). Under 2015 visar det sig att även Ford måste byta ut krockkuddar.

I december 2015 orsakade de felaktiga krockkuddarna sitt tionde dödsoffer, åtta av dem i USA. Globalt är det 23 miljoner krockkuddar i 19 miljoner bilar som ska bytas ut. En del politiker hävdar dock att alla tillverkade Takata-krockkuddar borde bytas ut, vilket i så fall kan bli upp mot 285 miljoner krockkuddar.

Smällen blev inte så kraftig, men tillräcklig för att krockkudden skulle lösa ut. En påkörningsolycka som inte ens skulle bli en notis i lokaltidningen, men slutade i tragedi för föraren och hennes familj.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag skulle inte köpa en bil om jag visste att den hade Takata-krockkuddar (= gasa).
248
6