Tesla skrotar Model X 70D – ersätts med 75D istället

Tesla skrotar Model X 70D – ersätts med 75D istället

Produktionen av nya suvmodellen Tesla Model X har kantats av bekymmer. Inte så mycket hos Tesla, utan snarare leverantörer av komponenter som inte har kunnat producera snabbt nog.

Under första kvartalet byggde Tesla bara 2.400 Model X. Men i slutet av mars släppte "proppen" hos leverantörerna och under sista veckan byggde Tesla 750 Model X. Målet för helåret ligger kvar och det är att komma upp i 80.000–90.000 bilar.

Problemen med leverantörerna och allt för många nya komponenter är en lärdom man bär med sig, berättade Teslas talespersoner när Q1-rapporten presenterades. Det misstaget tänker man inte upprepa när det är dags att starta produktionen av Tesla Model 3.

Instegsversionen av Model X, 70D, hann aldrig komma in i produktion förrän Tesla tänkte om och ersatte den med 75D. Siffrorna står för batterikapacitet och 75D har alltså ett batteri som kan laddas med 75 kWh (kilowattimmar). Räckvidden förlängs i USA från 220 till 237 miles med det större batteriet och på Teslas svenska hemsida anges räckvidden enligt NEDC-cykeln till 417 kilometer för fyrhjulsdrivna Model X 75D.

Leveranserna i Sverige av Tesla Model X väntas börja i "slutet av sommaren". Priserna för Model X ligger cirka 10–15 procent över de för motsvarande Model S. Priset för en Model X 90D börjar vid 1.117.000 kronor, men sen tillkommer en del av "livets nödtorft" i form av olika tillägg.

I USA är prishöjningen från Model X 70D till 75D 3.000 dollar. Det återstår att se hur priset påverkas i Sverige. Förutom Model X 75D och 90D säljs även prestandamodellen P95D.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Helt rätt av Tesla, 75D är en mera naturlig instegsmodell.
89
30