VW har nått ett avtal i USA – och det blir dyrt

Den segslitna tvisten mellan Volkswagen och de amerikanska myndigheterna tog sin början redan på sommaren 2014, då man upptäckte de märkligt höga NOx-utsläppen. Volkswagen hade...
Annons

Den segslitna tvisten mellan Volkswagen och de amerikanska myndigheterna tog sin början redan på sommaren 2014, då man upptäckte de märkligt höga NOx-utsläppen. Volkswagen hade ingen bra förklaring och till slut såg myndigheterna ingen annan möjlighet än att dra tillbaka godkännandet för VW:s fyrcylindriga dieselmodeller.

Det var i september 2015 som ”dieselgate” briserade och Volkswagen erkände att man använt olaglig programvara i motorstyrningen till närmare elva miljoner dieselbilar. Motorstyrningen kunde avgöra om bilen kördes på landsväg eller stod still i ett (förmodat) avgastest. Under själva testcykeln förbättrades avgasvärdena till godkänd nivå, men vid landsvägskörning ökade NOx-utsläppen till 15–35 gånger över det tillåtna maxvärdet.

I USA handlar det om cirka en halv miljon dieselbilar som har avgasfusk i sin motorstyrning. I Europa går avgasreningen att ändra med uppdaterad programvara men de strängare avgasreglerna i USA innebär att åtgärderna inte är lika enkla.

Volkswagen har gett förslag på åtgärder till de amerikanska myndigheterna men de har hittills ansetts som ”otillräckliga”. Dödläget verkar ha varit svårt att bryta och mellan raderna kan man förstå att de amerikanska myndigheterna varit måttligt imponerade över ett fuskande storföretag, vilket inte gynnat diskussionsklimatet.

Dödläget verkar dock vara brutet. Amerikanska nyhetsbyråer rapporterade under onsdagskvällen att Volkswagen ska presentera ett åtgärdspaket för bilägarna idag torsdag, 21 april. Erbjudandet gäller de fyrcylindriga modellerna från Volkswagen och Audi, inte V6-modellerna.

De hittills obekräftade uppgifterna säger att Volkswagen ska erbjuda sig att köpa tillbaka de aktuella bilarna, om bilägarna så önskar. Erbjudandet ska gälla under två år. Volkswagen ska också kompensera bilägarna med 5.000 dollar (per bil), med dagens kurs 40.600 kronor. Kompensationen ska betalas ut till både de som väljer att sälja tillbaka sin bil, samt de som behåller sin bil och får avgasreningen modifierad. Utslaget på en halv miljon bilar innebär det en utgift för Volkswagen på cirka 20 miljarder kronor.

Vad som ska hända med bilarna som Volkswagen köper tillbaka är inte känt. Något liknande erbjudande, eller kompensation, till ägarna av dieselbilsmodellerna i Europa har Volkswagen inte erbjudit.

Volkswagens erbjudande till de amerikanska bilägarna blir en dyr affär. Men kostnaderna stannar inte där utan VW Group kan även få böter för avgasfusket samt bli skyldiga att betala ännu mer i de civilrättsliga stämningar man fått från bilägarna.

Till detta kommer krav på kompensation från aktieägare som anser sig blivit förda bakom ljuset och fått acceptera ett värdefall – något som kan bli oerhört dyrt för Volkswagen.

Annons
Annons
Rulla till toppen