Säg hejdå – här rullar sista Volvo V70 av bandet

På måndagen rullade den absolut sista Volvo V70 av bandet på fabriken i Torslanda. Den har varit Sveriges mest sålda bil i 20 år och tillverkats i 1.250 000 exemplar.
Annons

Säg hejdå – här rullar sista Volvo V70 av bandet
En svensk framgångssaga säger farväl. Här rullar den sista Volvo V70 av bandet i Torslandafabriken.

Året var 1996, och dåvarande Volvo 850 döptes om. Sedan dess har vi sett tre generationer av modellen. Totalt har fabrikerna i Torslanda och Gent tillverkat 1.250.000, varav 581.000 har tillverkats i Torslandafabriken. Under några av toppåren såldes det drygt 30.000 bilar. 

Den  tredje generationen lanserades 2007 och fick för drygt tre år sedan en uppgradering och för modellår 2016 kom Classic-versioner i Sverige, en sista hyllningsmodell med extra allt.

”Man brukar ju säga att en bils sista årsmodell är den allra bästa. Och tittar vi på de svenska försäljningssiffrorna för förra året så visar det sig att våra kunder tycker likadant. Förra året var ett av toppförsäljningsåren för Volvo V70 och systerbilen Volvo XC70, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.

Totalt registrerades 28.613 V70 och XC70 under 2015.

Den sista produktionsveckan för XC70 blir andra veckan i maj och redan i juni startar produktionen av nya V90.

Säg hejdå – här rullar sista Volvo V70 av bandet
V70 och XC70 kommer att finnas till försäljning hos Volvoåterförsäljare så länge lagret räcker.

Kort historik över V70 och XC70

1996

När 1996 gick mot sitt slut introducerades V70 tillsammans med sitt sedansyskon S70.

Volvos 70-serie utvecklades från 850-modellerna, vilka funnits på marknaden sedan 1991. Exteriören hos V70 visade på en mjukare stil än hos föregångaren, men fortfarande med en stark Volvoidentitet. Inuti bilen var instrumentbrädan och det mesta av interiören helt nya. Flera förbättringar gjordes på säkerhetsområdet.

Säg hejdå – här rullar sista Volvo V70 av bandet
1997 kom V70 R, en högprestandaversion med 250 hk och 0-100 km/h på 6,7 sekunder – i en extraordinär kulör: saffran.

1997

V70 R gör entré. För första gången blir fyrhjulsdrift tillgängligt för en Volvo R-variant.

Senare det här året lades V70 XC till i modellutbudet. Det var en fyrhjulsdriven bil med högre markfrigång och en terrängkapacitet långt bättre än vad dess utseende indikerade. Den skapade XC-segmentet som skulle visa sig bli en stor succé för Volvo.

2000

En ny, andra generation, V70 och V70 XC kommer ut på marknaden, byggda på samma arkitektur som S80 som introducerats två år tidigare. 

Volvo V70 följer det nya rundare designspråk som presenterats med Volvo S80. Förutom att erbjuda exceptionellt mångsidig användbarhet, var den nya herrgårdsvagnen formgiven för att vara lika attraktiv och bekväm som en sedan. 

V70 XC får en tuffare look och förbättrad terrängkapacitet.

2003

V70 XC blir XC70 för att modellnamnet ska harmoniera med det nya XC-utbudet där XC90 är flaggskeppet.

2007

Tredje generationen V70 och XC70 visas på bilsalongen i Genève, mer elegant och med sportigare exteriör.

2016

De sista V70 och XC70 lämnar Torslandafabriken i Göteborg och överlämnas till Volvomuseet.    

Annons
Annons
Rulla till toppen