Premiär för Audi A4L – nästan som en A6

Kineserna föredrar långa bilar, men inte för att det är en "mini-limo". Här är nya långa Audi A4L.
Annons

Premiär för Audi A4L – nästan som en A6

Att de extra långa sedanversionerna är vanliga i Kina är inget fåfängt försök av kineserna att låtsas äga en limousin, utan en följd av Kinas handelspolitik. Extremt höga importkostnader gör det orimligt dyrt att köpa en stor (ickekinesisk) bil. Så även om den kinesiska trafiken är hysterisk, köper de måttligt rika hellre en bil med lite längre hjulbas, exempelvis en A4L eller valfritt mindre lyxbilar med samma stretchbehandling, än en ordinarie Audi A4, eftersom de då är lokalt byggda tillsammans med ett kinesiskt företag, och därmed mycket billigare eftersom de slipper importskatten. 

Under den pågående bilsalongen i Peking visades nya generationen Audi A4L, vilken är den enda A4, bortsett från A4 Allroad, som säljs i Kina. 

Premiär för Audi A4L – nästan som en A6
Exteriört ser vi inga större skillnader, en horisontell linje ska dock markera bilens bredd.

Nya A4 L mäter 4,8 meter och har en hjulbas som matchar en ordinarie A6, vilken i sin tur naturligtvis i Kina endast erbjuds som A6 L. A4 L är 76 millimeter längre än en vanlig A4, men fortfarande 121 millimeter kortare än en vanlig A6. Hjulbasen är 40 millimeter längre än sin kinesiska föregångare men trots större dimensioner är den 110 kilo lättare.

Standardutrustning speglar i stort sett den ordinarie A4-utrustningen och erbjuds med två motorversioner, 2,0-liters turbo med 190 hästkrafter respektive 252 hk. Fjädringen påstås vara förstklassig, ”i nivå med en en högre fordonsklass” lovar Audi.

• Vi testar nya Audi A4 mot BMW 3-serie och Jaguar XE

Premiär för Audi A4L – nästan som en A6
Nya A4 L får Matrix LED-teknik med dynamiska blinkers.
Annons
Annons
Rulla till toppen