Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Redan på våren 2014 visade Volkswagen upp Golf R 400, ett så kallat ”koncept” som ingen lät sig luras av. Att det var en kommande...
Annons

Redan på våren 2014 visade Volkswagen upp Golf R 400, ett så kallat ”koncept” som ingen lät sig luras av. Att det var en kommande seriemodell mumlades det återigen om på hösten då man trodde att bilen skulle få namnet Golf R420, med lika många hästkrafter som modellnamnet.

Liknande drivlina visades även i Audi TT quattro Sport Concept, även där hade turbofyran skruvats upp till 420 hk. Våren 2015 bekräftade Heinz-Jakob Neusser, utvecklingschef för motorer och transmissioner (powertrain), för brittiska tidningen Car att man skulle sätta Golf R 400 i serieproduktion under 2016.

Men på hösten 2015 exploderade ”dieselgate” och Volkswagen fick omvärdera alla planer för att spara utgifter inför de böter och skadestånd som var att vänta. Ett av dessa offer visar sig vara just VW Golf R 400 och som vi berättat fick Heinz-Jakob Neusser lämna sitt uppdrag tillsammans med flera andra höga VW-chefer. Så sent som förra året spionfotograferades Golf R 400 och nedläggningen låter lite märkligt, eftersom bilen i det närmaste måste varit färdigutvecklad.

Allt utvecklingsarbete med Golf R 400 ska dock inte vara förgäves. Den hårt trimmade EA888-motorn ska komma till användning i andra modeller, enligt branschtidningen Automotive News är det Audi som ligger närmast. Fast Audi visade helt nyligen sin egen 400 hk-bil TT RS, så varför inte dela med sig av ”värstingen” till Seat och Skoda istället?

Som plåster på såren har Volkswagen bekräftat Golf GTI Clubsport S blir av och den ska smygvisas i början av maj, på den stora GTI-träffen runt sjön Wörthersee i Österrike.

Lägg noga märke till bokstaven ”S”, för den utlovade GTI-värstingen ska alltså inte förväxlas med den nyligen presenterade jubileumsmodellen VW Golf GTI Clubsport med 290 hk. Den specialmodell som bara ska säljas under en begränsad tid och i Sverige inte kostar mer än en ”vanlig” Golf GTI, alltså 297.000 kronor.

Volkswagen Golf GTI Clubsport S får toppeffekten uppjusterad till 310 hk och den ska enligt VW vara ännu mera banoptimerad, med siktet speciellt inställt på Nürburgring. Om det innebär utslängt baksätet och annan viktbantning vet vi inte men större bromsar och tuffare chassi bör vara en del av paketet kring Golf GTI Clubsport S.

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Dieselgate dödade Volkswagens snabbaste bil

Annons
Annons
Rulla till toppen