Populäraste bilarna i Peking har något gemensamt

Bilmässan i Peking pågår just nu, och en viss typ av bil tycks vara extra populär – de förlängda sedanmodellerna från västerländska biltillverkare. 
Annons

Populäraste bilarna i Peking har något gemensamt
Mercedes E-Klass med lång hjulbas, endast för Kina.

Att förlängda bilar är populära beror inte på att kineserna vill ha extra benutrymme, utan är ett resultat av de strikta importreglerna. De Kinatillverkade förlängda bilarna är markant billigare att köpa än de importerade, då de förstnämnda slipper den mycket höga importskatten.

En modell som presenterats på Pekings bilsalong är Mercedes E-Klass med lång hjulbas. I detta fall är hjulbasen förlängd med 140 mm vilket skapar 134 mm längre benutrymme i baksätet. Den totala längden blir därefter 5.063 mm, nästan lika lång som flaggskeppet S-Klass (5.116 mm).

Mercedes E-klass L kommer finnas i två versioner, sedan och ”sportsedan”, det vill säga den vanliga grillen med en stående stjärna eller grillen med stjärnan centralt placerad. Bilen är endast utvecklad för Kina och även byggd där, den är inte tänkt att säljas i Europa.

Likt den förlängda Maybachversionen av S-Klass har den nya modellen fått ett extra triangulärt fönster vid C-stolpen och en längre taklinje. Vid lanseringen kommer fyr- och sexcylindriga motorer att finnas tillgängliga.

Populäraste bilarna i Peking har något gemensamt
BMW X1 L – byggd i Kina för Kina.

Det är inte bara sedaner som blir förlängda. Av förra generationen BMW X1 såldes hela var fjärde bil i Kina. Förutom långa versioner av 3-serien, 5-serien och 7-serien (som även säljs i resten av världen), har nu en ny medlem i familjen tillkommit: BMW X1 L. Med en förlängd hjulbas på 79 mm och en total längd på 4.560 mm är den nu bara 100 mm kortare än storebror X3. Det ökade utrymmet i baksätet och de förlängda bakdörrarna är de enda som skiljer X1 L från den vanliga X1, bagagevolymen på 505 liter är densamma.

BMW X1 L kommer finnas tillgänglig med tre motoralternativ, alla bensindrivna. En trecylindrig motor på 1,5 liter med 136 hästkrafter, samt två fyrcylindriga motorer med en cylindervolym på 2,0 liter med 192 respektive 231 hästkrafter. X1 L går att få med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, precis som den vanliga versionen. Inte heller denna bil planeras att säljas utanför Kina, den är byggd i Kina för Kina.

Populäraste bilarna i Peking har något gemensamt
Jaguar XFL endast tänkt att säljas i Kina.

Jaguar bidrar med en konkurrent till Mercedes E-Klass L. Modellen heter Jaguar XFL och den är i stora drag identisk med standard XF. Den förlängda versionen är 140 mm längre än standardmodellen, samma ökade längd som hos konkurrenten.

XFL kommer med tre motoralternativ: en 200 hästkrafter stark bensinmotor med en cylindervolym på 2,0 liter och fyra cylindrar, en 240 hästkrafter stark bensinmotor med samma cylindervolym och antal cylindrar samt en 340 hästkrafter stark sexcylindrig bensinmotor på 3,0 liter. Alla motorer kommer som standard med en åttaväxlad automatisk växellåda från tyska ZF. Bilen kommer att tillverkas på Jaguar Land Rovers fabrik i kinesiska Changshu. Liksom de andra bilarna är Jaguar XFL endast tänkt att säljas i Kina.

Även Volvo har bidragit med sitt på bilmässan i Peking. S90 Excellence Concept är ett smakprov på interiören hos den kommande modellen S90 L Excellence. Genom att ta bort det främre passagerarsätet skapas extra benutrymme för baksätespassageraren till höger i bilen. Lounge Console kallas konceptet som tidigare även visats upp i den större XC90 Excellence. Än har inget beslut om produktion tagits, men det finns uppgifter om att S90 Excellence med T8 hybridmotorn ska tillverkas. Om S90 Excellence sätts i produktion är det tveksamt om den ska säljas i Sverige då Kina är den huvudsakliga marknaden.

Audi är med i leken med A4L. A4 L mäter 4.800 mm på längden, hjulbasen är lika lång som den vanliga A6-modellen, som dock bara säljs i förlängd version i Kina. Läs mer om och se Audi A4L här.

Annons
Annons
Rulla till toppen