Billigare, starkare och snabbare än Dodge Hellcat

Skulle du slå till på en helt ny, kompressormatad Ford Mustang som ger 727 hk – det vill säga 20 hk mer än Dodge Challenger...
Annons

Skulle du slå till på en helt ny, kompressormatad Ford Mustang som ger 727 hk – det vill säga 20 hk mer än Dodge Challenger SRT Hemi Hellcat? Klart intressant, eller hur?

Men nu är det dags att sitta ner, för denna Hellcat-dödare till Ford Mustang säljs för endast 39.995 dollar! Lite svårbegripligt med tanke på att en Ford Mustang GT (V8-versionen) har ett listpris i USA som börjar vid 32.400 dollar och steget upp till den mycket potenta Ford Shelby GT350R är betydligt längre – räkna med runt 65.000–80.000 dollar. Det är ungefär där en Dodge Challenger SRT Hellcat hamnar också. En ”vanlig” Ford Shelby GT350 börjar vid 50.000 dollar.

Det är inte Ford själva som skapat den här modellen, utan den byggs hos ”Ford Lebanon” i Ohio. Kunden kommer in och beställer sin Mustang i det utförande som han eller hon önskar och lägger sedan till konverteringen av V8:an till kompressormatning. När Mustangen anländer till Ohio bultas kompressorsatsen på – arbetstiden är tolv timmar – och bilen levereras till kund.

Hos Ford Lebanon i Ohio börjar alltså listpriset vid fantastiska 39.995 dollar, med dagens valutakurs 326.300 kronor. De flesta kunder väljer dock en mera påkostad och välutrustad bil i grunden, så prislappen flyger kanske ändå upp till 45.000–50.000 dollar. Dock fortfarande prisvärt med tanke på vad Shelby GT350R eller Challenger Hellcat kostar.

Fordhandlaren i Ohio använder sig av kompressorsatsen ”Performance Phase 2 Supercharger” från välkända tuningföretaget Roush Performance. Eaton TVS kompressorn som Roush använder är en beprövad konstruktion som även hittat ut på många seriemodeller som Corvette ZR1, Cadillac CTS-V och Audi V6 3,0T TFSI.

I USA säljs Roush Performance Phase 2 Supercharger med en extra garanti på tre år eller 5.760 mil (36.000 miles). Priset för en kompressorsats i USA är 7.549 dollar, 61.600 kronor.

Toppeffekten med kompressorn anges till 727 hp, eller 737 hk, men det är för att varvtalsstoppet begränsar effektuttaget. Kurvan fortsätter rakt upp och hade motorn tillåtits varva mer hade toppeffekten ökat. Maximala vridmomentet är 827 Nm vid cirka 5.000 rpm men kurvan är mycket bred och redan vid cirka 3.000 rpm ger kompressormotorn 730 Nm.

Jämfört med originalmotorn i Ford Mustang är det en ökning med 67 procent för hästkrafterna (original 435 hp) och 53 procent mer vridmoment. Några prestandasiffror nämns inte men vi utgår från att 0–100 km/h går på under fyra sekunder (4,8 med original V8).

Priset för en standard Ford Mustang GT med V8-motor (418 hk i Europa) börjar vid 392.400 kronor men bilprovningen i Sverige lär inte bli så glada om de upptäcker Roush-kompressorn ovanpå V8:an.

Billigare, starkare och snabbare än Dodge Hellcat

Billigare, starkare och snabbare än Dodge Hellcat

Billigare, starkare och snabbare än Dodge Hellcat

Billigare, starkare och snabbare än Dodge Hellcat

Billigare, starkare och snabbare än Dodge Hellcat

Billigare, starkare och snabbare än Dodge Hellcat

Billigare, starkare och snabbare än Dodge Hellcat

Billigare, starkare och snabbare än Dodge Hellcat

Billigare, starkare och snabbare än Dodge Hellcat

Billigare, starkare och snabbare än Dodge Hellcat

Billigare, starkare och snabbare än Dodge Hellcat

Billigare, starkare och snabbare än Dodge Hellcat

Annons
Annons
Rulla till toppen