Analys: Volvos nya CMA-plattform till XC40 visar sina många fördelar

Volvo visar en bild och lämnar till oss att tolka. Och det har vi gjort nu.

Plattform är ett ord som ofta används för att beskriva hur bilmodeller är uppbyggda och gemensamma komponenter används. Men plattform är lite fel ord då det för tankarna till en Volkswagen Typ 1, där man faktiskt hade en "platta" som det sedan gick att lyfta på olika karosser.

Ett bättre ord är "arkitektur", vilket beskriver både komponenterna och hur de sitter ihop. Det sistnämnda är mycket viktigt och brukar benämnas "interface". Med interface menas till exempel att alla motorer och alla transmissioner har precis samma fästen, då går det att bulta ihop valfri kombination av motor och växellåda. Och givetvis måste motorrum och transmissionstunneln vara utformat så att alla dessa varianter får plats.

En framvagn med sin hjulupphängning kan också ha ett "interface", liksom bakvagnen. Då går det att byta ut komponenter vid behov. Man kan även bredda och förlänga för att skapa olika storlekar på bilmodellerna, men ändå använda i grunden samma komponenter.

För Volvos del är CMA, "Compact Modular Architecture", utformad för att ge stor handlingsfrihet. Inte minst när det gäller kostnad. En del kinesiska bilmodeller kommer sannolikt inte att få lika påkostade komponenter som Volvos modeller. Vilket inte nödvändigtvis innebär en dålig bil med sämre krocksäkerhet, men kanske lite sämre komfort och inte lika förfinade köregenskaper. En anpassning till marknadens behov, helt enkelt.

I nästa avdelning går vi igenom komponenterna som syns på bilden. I skrivande stund har artikelförfattaren ingen information från Volvo Cars utan tolkar enbart bilden. När Volvo presenterar sin CMA-plattform på onsdag får vi veta hur det ligger till, i detalj. Vi börjar uppifrån och går nedåt. Hoppa vidare för att fortsätta.