Ny Ford-suv provkörd: ”Kan sno kunder från XC60”

auto motor & sports Erik Trulsson är i München och provkör Ford Edge, en direkt konkurrent till Volvo XC60. "Edge kan troligtvis plocka en hel del kunder i det här segmentet på svenska marknaden", tror Erik.
Annons

Ny Ford-suv provkörd:
Ford Edge lanserades förra året i USA, och nu kommer den till Europa och Sverige. Foto: James Holm

Hej Erik, vad kör du för fräck bil nu då? 
Jag är utanför München och kör nya Ford Edge. Eller nya och nya, den är ny för oss. Edge lanserades redan förra året i USA. Men Ford Europa verkar vara på gång med att lansera allt fler av sina modeller så att man kan köpa dem officiellt hos en Ford-handlare i Sverige. Jag tänker på nyligen lanserade Mustang, som är en dundersuccé och snart kommer det troligtvis även gå att köpa F150 direkt av Ford. Tjohoo!

Ok, men berätta mer om Edge.
Jo, det är en suv i det lite större formatet som har siktet rakt inställt på Volvo XC60. Och eftersom Volvon är till åren kommen i dag kan Edge troligtvis plocka en hel del kunder i det här segmentet på svenska marknaden. Bilen är tyst och bekväm och har en del premiumambitioner.

Vad tänker du på då?
Ford-kunderna tenderar att köpa bilar med höga utrustningsnivåer, så det kommer troligtvis att vara många Edge som har glastak, läderklädsel, rattvärme, fotöppnad baklucka och kyla i stolarna på den svenska marknaden. Autobroms, även för gångtrafikanter, är standard från basnivån och i den dyraste nivån Vignale får du diamantsömmar i läderklädseln och annat nödvändigt.

Hur är den att köra?
Jag är ett stort fan av Ford Kuga. Det är en bil som kombinerar körglädje med komfort och praktiskt lösningar som väldigt få andra bilar. Kuga har dessutom vunnit flertalet biltester så det är en mycket genomtänkt modell. Edge har en del egenskaper som påminner om Kuga, men styrningen är exempelvis inte lika vass. I de högre utrustningsnivåerna får man dynamisk styrning och den upplever jag som bättre än standardditon. Sportchassit bjuder på en bra avvägning mellan komfort och krängstyvhet.

Vad är mest imponerande med bilen?
Det är en teknisk funktion som är klart imponerande. Man märker inget förrän man tänker på det, men då inser man att det fungerar strålande. Vad det är får du läsa i vår kommande specialbilaga om Ford, som skickas med auto motor & sport 14/2016 som finns i butik den 30 juni.

Fotnot: I en tidigare version av den här artikeln skrev vi att provkörningen publiceras i auto motor & sport 12/2016. Det stämmer alltså inte – den publiceras i Fordbilagan.

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Ny Ford-suv provkörd:

Annons
Annons
Rulla till toppen