Koenigsegg var först – nu vill även GM ha kolfiber

Cadillac ATS-V vill också ha coola kolfiberfälgar.

"Sedan det blev känt att Ford ska sälja en prestandabil med ultralätta kolfiberfälgar, har GM varit avundsjuka. Så avundsjuka", skriver Jalopnik retsamt.

GM väntas nu per omgående hitta en leverantör, som kan leverera lättviktsfälgar av motsvarande kvalitet som Ford använder till Mustang Shelby GT350R. Jalopnik gissar att GM kommer göra det extremt lätt för sig genom att helt enkelt vända sig till samma leverantör som Ford.

Enligt Autoblog, som varit i kontakt med William Rodgers, GM-chef för forskning och utveckling, blir första bilen ut med kolfiberfälgar Cadillacs V-serie.

Men varför kolfiberfälgar – egentligen?  

De är till exempel inte tillåtna inom motorsport, inte ens Formel 1. Vilket kan tyckas underligt. Men det är beror på att man inte kan röntga en kolfiberfälg och därmed inte kan se om den blivit skadad eller är på väg att få sprickor eller någon annan defekt. Formel 1 är ju annars inte de som tvekar inför dyr teknik, men skulle man tillåta kolfiberfälgar blir de i praktiken "engångsfälgar" eftersom det är omöjligt att garantera säkerheten.

"Riktigt samma sak gäller inte för gatbilar, men de går inte att reparera och en trottoarkant räcker för att du ska gå miste om en Thailandresa med familjen", säger vår däckexpert Pär Brandt.

Så frågan är varför GM så gärna vill ha kolfiberfälgar? Visst, lägre vikt, bättre prestanda osv osv... Men det verkliga skälet är att Ford har det. Så går det nämligen till i bilvärlden.

Och Ford har givetvis kolfiberfälgar – just för att GM inte har det. Och kanske även för att världens fetaste supersportbilar har det... Koenigsegg var nämligen först. Se filmen nedan där Gustav Träff, GT-board-killen ni vet, leker och kastar runt på en kolfiberfälg från Koenigsegg som väger cirka 5 kilo.  

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag skulle inte ha kolfiberfälgar även om jag hade råd (gasa om det är sant).
166
91