Cadillacs pinsamma fiasko – nu går modellen i graven

I en värld av Prius fick Cadillacs laddhybrid ELR beröm för sin form. Men så värst mycket mer var det inte. Bilen kom att tillverkas...
Annons

I en värld av Prius fick Cadillacs laddhybrid ELR beröm för sin form.

Men så värst mycket mer var det inte. Bilen kom att tillverkas i 2.697 exemplar. Och det är egentligen mer sensationellt att det blev så många än att det inte blev fler. Redan nu kan vi flagga för att det lilla antalet tillverkade exemplar kan innebära att Cadillac ELR blir en framtida samlarbil.

Produktionen är stoppad, men en och annan bil står kvar ute hos handlarna.

Bilens största problem var priset. Med en prislapp på 80.000 dollar var ELR dyrare än en Tesla Model S. Då hjälpte det inte ens att den hade en miljöbonus på 7.500 dollar i USA. Nej, det hjälpte inte ens att Cadillac kapade priset med nästan 10.000 dollar redan i april förra året. Det hjälpte inte heller att bilen fick effekten höjd med 25 procent vid samma tillfälle.

ELR var baserad på den prisbelönta konceptbilen Cadillac Converj, som visades i Detroit redan 2009. Tekniken och drivlinan kom från den första generationen av Chevrolet Volt – vilket kanske inte var helt kompatibelt med lyxhybridens 1,8 ton. Lithium-jon-batteriet i ELR gav en elektrisk räckvidd på (maximalt) 60 kilometer. Sedan tog förbränningsmotorn över och laddade batteripaketet.

Men nu är det över. GM flyttar fokus till Chevrolet Bolt som får en räckvidd på 33 mil och som ska kosta 35.000 dollar. Till Europa kommer den elbilen som Opel Ampera-e.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen