Efter alla skandaler – nu rasar dieseln

Andelen dieselmodeller i nybilsförsäljningen i Europa har legat stadigt över 50 procent under många år. Men under våren har försäljningen av dieslar sjunkit och under...
Annons

Andelen dieselmodeller i nybilsförsäljningen i Europa har legat stadigt över 50 procent under många år. Men under våren har försäljningen av dieslar sjunkit och under april hände det – dieslarna är inte längre i majoritet.

De senaste uppgifterna om försäljningen kommer från analysföretaget LMC Automotive. Enligt deras siffror sjönk andelen dieslar med 2,2 procentenheter under årets första fyra månader och trenden var extra tydlig i april då andelen sjönk med 3,1 procent. I april var andelen dieselmodeller som såldes i Europa 49,7 procent, enligt LMC Automotive.

Studerar man fördelningen i olika segment är det tydligt att mellanstora och små bilmodeller i allt högre grad beställs med bensinmotor eller något annat alternativ till diesel. För större bilmodeller är dock andelen diesel klart dominerande med en andel runt 80 procent, här är också möjligheten till en lägre bränsleförbrukning mest märkbar för konsumenterna.

Men även bland de större bilarna sjunker andelen dieselmodeller:

”Det visar att inte heller de större bilmodellerna är immuna mot den vikande dieseltrenden,” sa en talesperson från LMC Automotive.

I takt med att avgaskraven blir allt hårdare blir det också svårare att rena avgaserna i dieselmotorer. Svårare stavas i det här sammanhanget ”dyrare” och plånboken avgör oftast när det gäller val av bil. De bränslesnåla dieselmotorerna ger lägre förbrukning och mindre CO2-utsläpp, men de har också visat sig ge höga NOx-utsläpp som blivit ett bekymmer i flera av Europas storstäder.

Analysföretaget IHS Automotive har i en tidigare prognos sagt att andelen dieselmodeller kan sjunka till 35 procent av nybilsförsäljningen till 2027, om tio år. Då har batteritekniken utvecklats och andelen bensinhybrider och rena elbilar ökat.

Men det avgörande skälet är kostnaderna. Det kommer en tidpunkt när det inte längre är ekonomiskt försvarbart att förbättra dieselmotorerna. Elbilar och bensinhybrider blir billigare att producera och får bättre miljöprestanda.

Även om Volkswagens ”dieselgate” varit skadlig för företaget och smittat av sig på resten av bilindustrin har den bidragit till att öka medvetenheten kring svårigheterna att avgasrena dieselmotorer. Och att andelen dieslar nu är under 50 procent i Europa visar att det skett ett trendbrott.

Annons
Annons
Rulla till toppen