Volvo S90 provkörd: ”Toppbetyg på flera punkter”

Alrik Söderlind har redan kört och lämnat rapport om Volvo V90. Nu har han även provkört den stora sedanen, S90 T6 AWD. "Den är fantastiskt bra, det blir toppbetyg på flera punkter", säger han. 
Annons

Volvo S90 provkörd:
Alrik Söderlind har provkört både S90 och V90. Båda bilarna imponerar stort.

Hej Alrik, igår fick vi din provkörningsrapport om V90. Nu har du även kört S90, är det någon skillnad på bilarna, förutom det mest uppenbara förstås?

Jag har kört S90 T6 AWD med automatlåda och den är på det hela taget identisk med V90. Skillnaden är i princip motorerna – jag körde D5-motorn i V90, och T6-motorn i S90.

En annan skillnad (på ett helt annat plan) mellan V90 och S90 är den förväntade försäljningen. På årsbasis, inte i år dock, räknar Volvo med att sälja 15.000 V90 och 1.500-1.800 S90. S90 är främst en bil för den amerikanska marknaden och Kina – fast i Kina kommer den, som brukligt att bli förlängd, heta S90 L och tillverkas i Kina.  

Hur är komforten?

Enligt Volvo ska det vara exakt samma baksätesmått i V90 och S90, men det upplevdes rymligare i V90. S90 är möjligen lite tystare än kombin, vilket är helt naturligt. Likaså bör klimatkomforten vara bättre i sedanen.

Sedan har vi upptäckt en konstig skillnad, nämligen att passagerarstolen kan köras mycket längre bak i S90. 

Hur känns T6-motorn i jämförelse med D5?

D5 och T6 är snarlika i sina karaktärer, men T6 låter lite mjukare, går lite mjukare, varvar högre och har mer effekt. Bottendraget är däremot bättre i D5 och det beror till stor del på Power Pulse, som inte finns i T6 på grund av avgasskäl. Men jag kan avslöja att Volvo har en väldigt intressant lösning på detta, och det kommer jag att berätta mer om i ett längre reportage tidningen (nr 13-2016).   

Om T6 kan man säga så här, att om man köper en dyr premiumbil som denna och vill ha en bensinmotor, då är man kanske mer benägen att vilja ha sex cylindrar. 

Volvo S90 provkörd:
Foto: James Holm

Vad är bäst med bilen?

Den är verkligen imponerande på vägen. Väghållningen är grymt bra, det kanske låter klyschigt men den verkligen biter sig fast i asfalten, tack vare fyrhjulsdriften och den lätta fyrcylindriga motorn.

Sedan skulle jag säga att vad gäller kvalitet och design ligger den i topp i premiumklassen, dessutom har den en skandinavisk fräschör som är tilltalande. 

Vad blir totalbetyget?

Att den är fantastiskt bra, men det är två saker som jag inte är helt nöjd med och så jag ett önskemål. Och vad gäller motorerna har jag en klar favorit. 

Dessutom finns det en ”klassisk” Volvoegenskap som jag tror helt medvetet finns kvar, men som man kan ha åsikter kring.

Allt detta kommer jag förstås skriva mer om i tidningen.

En längre provkörningsrapport av både S90 och V90 i auto motor & sport nr 13. Mer om tekniken, priser och motorvarianter. 

Volvo S90 provkörd:

Volvo S90 provkörd:

Volvo S90 provkörd:

Volvo S90 provkörd:

Volvo S90 provkörd:

Volvo S90 provkörd:

Volvo S90 provkörd:

Volvo S90 provkörd:

Volvo S90 provkörd:

Volvo S90 provkörd:

Volvo S90 provkörd:

Volvo S90 provkörd:

Volvo S90 provkörd:

Volvo S90 provkörd:

Volvo S90 provkörd:

Volvo S90 provkörd:

Volvo S90 provkörd:

Volvo S90 provkörd:

Annons
Annons
Rulla till toppen