Experten: ”Läs igenom avtalet noga”

Privatleasing kan ses som ett bekymmersfritt bilägande – men när avtalet löper ut kan föraren bli ersättningsskyldig för skador bortom "normalt slitage".
Vad detta innebär bedöms olika. Nu arbetar branschen med att ta fram gemensamma riktlinjer. Här tipsar MRF:s expert om vad du bör tänka på.

Utvecklingen har gått snabbt. I dag erbjuder de flesta bilmärken privatleasing till sina kunder, och allt fler svenskar väljer lösningen – det visar statistik från Motorbranschens Riksförbund.

Vid privatleasing kör man bilen till en fast månadskostnad under en bestämd tidsperiod, ofta 36 månader. Föraren behöver inte lägga någon handpenning och slipper oroa sig för bilens andrahandsvärde. I priset kan exempelvis service och försäkring ingå, men tänk på att fordonets nybilsgaranti kan vara kortare än leasingperioden.

"Trenden i samhället går ju generellt mot att jobba med budgetar, och det är inte bara mobiltelefonen som vi vill betala månadsvis. För konsumenten finns en rad fördelar med privatleasing. Man vet vad bilen kostar varje månad och man slipper tänka på vad den är värd efter tre år. Sedan kör man en ny bil som är miljömässig, med en hög säkerhet", säger Johan Holmqvist, bilansvarig hos MRF. 

Han poängterar att man alltid ska läsa igenom avtalet noga. Dels för att se vad som ingår, exempelvis vinterhjul. Hur långt får bilen rulla under avtalsperioden? Om man kör längre än maxgränsen så kan man tvingas betala en ganska hög ersättning för övermil.

Föraren ska även läsa de regler som gäller kring hur bilen ska skötas. Efter att avtalet löpt ut och bilen lämnas in kan man bli ersättningsskyldig för skador och slitage som inte anses vara "normalt". Den här definitionen kan skilja sig mellan olika bilmärken, och därför menar Johan Holmqvist att det är viktigt att du reder ut alla aspekter innan du skriver på.

"Får man övningsköra i bilen? Får man ta den utomlands? Vad händer om man har sin hund i bilen. Om bilen inte servas vid rätt tillfälle så gäller inte bilens garanti länge och du kan få betala en hög avgift istället", säger Johan Holmqvist. 

Men det kan vara svårt för konsumenten att själv hålla kolla på alla eventuella behov och scenarion. Sedan ett år tillbaka samarbetar MRF med Konsumentverket, Bil Sweden, finansieringsföretagen, återförsäljare och generalagenter för att ta fram gemensamma riktlinjer kring privatleasing. Johan Holmqvist berättar att intresset från branschen är stort. Även om erbjudanden skiljer sig mellan olika märken ska det bli lättare för konsumenten att få en överblick.  

Branschen arbetar med att ta fram gemensamma riktlinjer. Foto: Istock

MRF vill samtidigt slå hål på myten om att privatleasing som form skapar ökade konflikter mellan kunder och återförsäljare.

"Oroskorpar har talat om att det ökande antalet privatleasingbilar skulle innebära en markant ökning av antalet missnöjda konsumenter, men så har det inte blivit. Vi har kollat med detta med Konsumentverket och de har inte upplevt att de har fått fler frågor kring privatleasing," säger Johan Holmqvist.

MRF har dessutom ett antal personer som sitter med i Allmänna reklamationsnämnden, och de ser inte alls växande problem kring privatleasing.

Även Bil Sweden är mycket positiva till konceptet. De ser fram emot att branschen kan enas om riktlinjer som gör det enklare för kunden – för privatleasing tillhör framtiden.

"Du kan se det som ett smörgåsbord, men det gäller att läsa vad det står i menyn. Jag tror att privatleasing är en trend som håller i sig. Det är en bra dispositionsform för privatpersonerna såväl som för återförsäljarna. Nu har vi lärt oss hur det fungerar, och med 'vitboken' kommer det fungera ännu bättre", säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

5
15