Nya siffror: Dieselbilar blir betydligt smutsigare vid låga temperaturer

Nya siffror: Dieselbilar blir betydligt smutsigare vid låga temperaturer
Utsläppen ökar när biltillverkarna stänger av eller sänker nivån för reningen vid kalla temperaturer. Men nu misstänker Emissions Analytics att biltillverkarna har ett onödigt stort "temperaturfönster" för att stänga av reningen. Foto: Getty Images
I korthet

• Utsläppen från dieselbilar ökar när det är kallt. Anledningen är att utsläppsreningen stängs av för att spara på motorkomponenterna.

• Emissions Analytics, som ligger bakom studien, misstänker att biltillverkarna har ett onödigt stort "temperaturfönster", och alltså stänger av reningen vid fler tillfällen än vad som faktiskt krävs.

Dieselskandalen har redan fått bilbranschens största dieselförespråkare att inleda en enorm satsning på elbilar – och så sent som igår kom beskedet att VW-chefen själv tvekar inför att fortsätta satsa på dieselmotorer.

Under våren har vi sett flera undersökningar som visat att avgasreningen i dieselbilar inte fungrar optimalt i kalla temperaturer. I vissa fall kan den till och med stängas av helt. Enligt biltillverkarna görs det för att inte slita på motorkomponenterna.

213 bilmodeller testade – skrämmande siffror

Nu visar nya uppgifter från Emissions Analytics att utsläppen från dieselbilar blir betydligt högre när det är kallare än 18 grader ute. De här uppgifterna gäller flera olika modeller men allra värst är bilarna som ska klara Euro 5-utsläppsreglerna. De nyare Euro 6-bilarna som säljs nu är bättre.

Emissions Analytics har testat 213 modeller från 31 biltillverkare. Siffrorna är skrämmande: miljontals bilar kan köra omkring med utsläppsreningen helt eller delvis avstängd, skriver BBC. Och det gäller alltså temperaturer som är mycket vanliga i svenskt klimat.

Kan vara fullt lagligt

Det här behöver inte vara olagligt – systemen stängs alltså av för att rädda motorkomponenterna – men Emissions Analytics misstänker att systemen stängs av under ett större temperaturspann än vad som egentligen är nödvändigt.

"Om det gällde höga utsläpp i temperaturer under noll grader vore det förståerligt. Det finns anledningar till att motorn måste skyddas. Men här har vi en konstig situation där temperaturgränsen har satts alldeles för högt och det kommer som en överraskning", säger Nick Molden på Emissions Analytics till BBC.

Siffrorna visar att en genomsnittlig dieselbil som ska klara Euro 5-utsläppsreglerna släpper ut 3,6 gånger den lagliga gränsen av kväveoxider vid temperaturer över 18 grader. När det blir kallare ökar utsläppen till 4,6 gånger den lagliga gränsen.

Euro 6-bilarna släppte ut 2,9 gånger den lagliga gränsen över 18 grader och 4,2 gånger den lagliga gränsen vid kallare temperaturer.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker det är viktigt att utsläppsreningen fungerar i alla temperaturer.
253
38