BMW tror på stora steg för elbilsbatterierna: "Då blir räckvidden inget problem"

En, två, tre, fyra, fem, sex cylindrar! Så lär det förmodligen inte se ut i BMW:s motorrum om några år.

Markus Duesmann är chef för drivlineutveckling på BMW.

BMW var tidigt ute med storsatsningarna på i3 och i8. Elbilarna blir allt viktigare för att de stora biltillverkarna ska nå de hårdare utsläppskraven, säger BMW:s drivlinechef Markus Duesmann i en intervju med tyska auto motor und sport.

"Jag måste erkänna att jag själv är ett stort fan av de sexcylindriga sugmotorerna. Men BMW hade inget val när koldioxidutsläppen måste minska till 95 gram per kilometer. Det klarar vi helt enkelt inte med sexcylindriga sugmotorer", säger han.

Markus Duesmann tror att fanskaran kring sexcylindriga sugmotorer "kommer dö ut" och på längre sikt kommer även de nya bensinsexorna med överladdning försvinna.

När det gäller dieselmotorerna tror Markus Duesmann inte att effektiviteten kan göras så mycket högre än idag, men för bensinmotorerna kommer verkningsgraden förbättras med omkring tio procent på tio år. Och utvecklingen för elbilarna kommer gå snabbt.

"Batteriteknilogin kommer ta stora steg under de kommande åren när det gäller energitäthet. Om sju år är energitätheten dubbelt så hög som idag, då är räckvidden inget problem längre", säger han.

Jag tycker BMW gör rätt som satsar på eldrift.
1321
956