Efter försäljningssuccén: Volvo tar bottenplacering

Det gick inget vidare för Volvo i den senaste kvalitetsundersökningen från amerikanska JD Power. Volvo hamnar på plats 31 av totalt 33 bilmärken. Den här...
Annons

Det gick inget vidare för Volvo i den senaste kvalitetsundersökningen från amerikanska JD Power. Volvo hamnar på plats 31 av totalt 33 bilmärken.

Den här undersökningen visar hur många fel som amerikanska nybilsköpare har rapporterat in under de första tre månaderna.

Biltillverkarna blir allt bättre

Totalt minskar antalet problem i alla åtta kategorier som JD Power har valt ut. 21 av 33 bilmärken blir bättre. Det verkar också som att många biltillverkare faktiskt lyssnar på kunderna för att hitta fel och förbättra bilarna.

Amerikanska bilmärken brukar sällan hamna i topp i kvalitetsundersökningar men faktum är att ”The Big Three” – alltså GM, Ford och Chrysler – alla har blivit bättre. Framför allt Chrysler och Jeep har blivit bättre.

Bättre kvalitet – då köper kunderna samma märke

För första gången sedan 2006 hade ”icke-premiummärken” bättre kvalitetsnivå än premiummärken, enligt JD Power.

Det finns också en direkt koppling mellan hög kvalitet och kundernas lojalitet. Om bilen fungerar bra håller sig kunderna kvar inom samma märke.

Kia bäst av alla

Kia hamnar på första plats, före Porsche, Hyundai, Toyota och BMW.

Försäljningen för Volvo ökade i USA med hela 24 procent under 2015 jämfört med 2014. Trycket på framför allt XC90 har varit högt.

Efter försäljningssuccén: Volvo tar bottenplacering
Annons
Annons
Rulla till toppen