Bildelsstölder: ”Sverige får inte vara en godisbutik för internationella stöldligor”

18 män från Litauen, sitter häktade eller är dömda för inblandning i organiserade bildelsstölder. I Sverige finns en fin vagnpark, straffen är låga och risken att åka fast är liten. "Sverige ska inte få vara en godisbutik för internationella stöldligor", säger Ifs utredningschef Anders Lindstrand.

Bildelsstölder: ”Sverige får inte vara en godisbutik för internationella stöldligor”
Genom att ta bland annat GPS-navigatorer, krockkuddar och xenonlampor från bilar slussas hundratals miljontals kronor till ligorna varje år. I några av fallen har de häktade förutom stölderna ur bilar också gjort inbrott i bostäder.

I takt med att bilar blir alltmer tekniskt avancerade och svårare att stjäla har istället stölderna av bildelar ökat mycket kraftigt de senaste åren. Bildelsstölder står nu för hälften av den totala kostnaden för motorstölder i Sverige.

Sedan december 2015 har 18 personer häktats eller dömts för en rad stölder av bildelar från privatpersoner och företag, bland annat runt Stockholm, Göteborg och Borås. Alla kommer från Litauen, flera av dem från samma stad.

"Att personer grips och åtalas visar på skickligt polisiärt arbete i kampen mot de här organiserade stölderna. Utresekontroller har gett resultat, en ökning av sådana polisiära aktiviteter är därför önskvärda. Vi som försäkringsbolag gör vad vi kan för att hjälpa och underlätta polisens arbete. Vi skickar löpande in information om stölderna till polisen och har börjat märka reparerade bildelar med märk-DNA. Detta sammantaget sänder signaler till ligorna", säger Anders Lindstrand, utredningschef på försäkringsbolaget If.

Under årets fyra första månader skedde lika många stölder som under hela rekordåret 2015. Skadekostnaderna i år uppgåt till 108.859.237 kronor, enligt Larmtjänst. Skadekostnaderna för hela 2015 var 104.516.353 kronor. Summan gäller endast rattar/airbags, fabriksmonterade navigationssystem och xenonstrålkastare, det sitter nämligen ett särskilt räkneverk på dessa delar eftersom de är extra stöldutsatta.

"Stölderna är mycket lukrativa. I Sverige finns en fin vagnpark, straffen är låga och risken att åka fast är liten. Detta sammantaget gör att ligorna riktar in sig på den här typen av stölder istället för hantering av narkotika och vapen, som har betydligt högre straffvärden", säger Anders Lindstrand.

Trots häktningarna fortsätter anmälningarna att trilla in, så många tjuvar är fortfarande på fri fot.

"Gripanden av 18 personer har lett till en minskning i ligornas aktiviteter, men vi befarar att det kommer att öka igen inom kort. Det handlar om stora nätverk som ger sig ut på stöldturné. Det är viktigt att polisen jobbar mot detta på flera fronter, både lokalt, nationellt och i samverkan med andra länder. Sverige ska inte få vara en godisbutik för internationella stöldligor", säger Anders Lindstrand.

Bildelsstölderna innebär stora kostnader. Kablar och annan elektronik som förstörs vid inbrottet ska repareras, nya delar beställas och installationer göras. Enligt en uppskattning från If uppgår försäkringsbolagens skadekostnader för reservdelar, arbetskostnad för verkstad, bärgning med mera till över 600 miljoner kronor per år. Samhällets kostnader för polisens och domstolens arbete samt enskildas kostnader för hyrbil, utebliven arbetsinkomst och så vidare ingår inte i den summan.

"Utöver de skyhöga kostnader som stölderna medför sprids en känsla av otrygghet i samhället", säger Anders Lindstrand.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag har drabbats av bildelstjuvar under 2016.
17
85