Nya siffror: Så klarar sig Volkswagen och Volvo i utsläppstesterna

Alla som hängt med i bilbranschen vet att skillnaden mellan de utsläppssiffror som biltillverkarna själva anger från testlabbet och bilarnas utsläpp i verkligheten är stor –...
Annons

Alla som hängt med i bilbranschen vet att skillnaden mellan de utsläppssiffror som biltillverkarna själva anger från testlabbet och bilarnas utsläpp i verkligheten är stor – och den blir större.

Ett exempel är att dieselutsläppen ökar markant när det är kallt ute. Det avslöjade Emissions Analytics i juni.

Nu släpper organisationen siffror för hundratals bilmodeller. Emissions Analytics har mätt utsläppen i verkligheten med hjälp av en portabel mätapparat som kopplas på bilen som sedan körs en viss teststräcka med både stads-, landsvägs- och motorvägskörning.

Första testet: Kväveoxider

Många storstäder har allvarliga utsläppsproblem och flera städer planerar att förbjuda vissa dieselbilar. Utsläppen av kväveoxider mäts på en skala från A (bäst) till H (sämst).

Det finns flera vanliga bilmodeller som får sämsta betyg i det här testet, bland annat Range Rover Sport från 2012, helt nya Fiat 500X, Nissan Juke och Qashqai från 2012–2014, BMW X3 och X5 samt en hel del bilar från Volkswagenkoncernen med 1,6-litersdieselmotorn på 105 hästkrafter. Även Volvo får sämsta betyg för framhjulsdrivna V60 och XC60 med 163-hästarsdieseln och det blir heller inga höjdarbetyg för de nya VEA-motorerna. Många av de här bilarna hade dock den bästa tekniken för att rena utsläppen som fanns tillgänglig vid tiden för lanseringen.

Men det finns också många bilar som får högsta betyg, bland annat Audi A3 och A4 med bensinmotor, samt flera Volkswagenmodeller med 150-hästarsdieseln och BMW 320d med 184 hästar. Mitsubishi Outlander som laddhybrid får också högsta betyg, men bara när den körs med hjälp av elmotorn – utan den blir betyget D.

Nya Volkswagenmodeller med dieselmotor klarar sig betydligt bättre än de modeller som är några år gamla.

Här kan du se resultatet för alla testade bilar.

Andra testet: Kolmonoxid

Även här sätts betygen från A till H, men här finns dessutom A+ och A++ för bilar som gör bättre ifrån sig. Här har bensinmotorer generellt svårare att mäta sig jämfört med dieselmotorer.

Bland bilarna som får högsta betyg, A++, finns flera Audimodeller med dieselmotorer på 150, 163, 177 eller 190 hästkrafter, Kia Ceed med bensinmotor, nyare Range Rover Sport med V6-dieselmotor, BMW 320d och 520d samt Toyota Prius och hybridversionerna av Toyota Yaris och Auris.

A++-betyg blir det också för flera Volvomodeller.

”Siffrorna visar att olagligt höga nivåer av kolmonoxid inte är lika vanligt i tester i verklig bilkörning som kväveoxidutsläppen från dieselbilar. Men med tanke på hur giftigt kolmonoxid kan vara, är det här en situation som måste hållas under uppsikt”, skriver Emissions Analytics.

 

Här kan du se resultatet för alla testade bilar.

Annons
Annons
Rulla till toppen