Volvo ökar stort – men rår inte på överlägsna ettan

Det finns många undersökningar som mäter driftsäkerhet och kvalitet, men här är en studie som fokuserar mer på känslor. JD Power-undersökningen APEAL tar reda på hur...
Annons

Det finns många undersökningar som mäter driftsäkerhet och kvalitet, men här är en studie som fokuserar mer på känslor. JD Power-undersökningen APEAL tar reda på hur spännande en ny bil är enligt bilägarna själva, med känslomässiga betyg för komfort, välbefinnande och prestanda.

Volvo var ett av de märken som förbättrade sitt betyg mest i undersökningen jämfört med förra året – resultatet blev 14 poäng bättre i år. Anledningen är nya XC90. Men å andra sidan fick Volvo dåligt betyg i JD Powers senaste kvalitetsundersökning.

Förmodligen spelar interiören en viktig roll: den har hyllats på flera håll. Men kunderna verkar också vara mer positiva till bilar med säkerhetssystem som dödavinkelvarning och autobroms och det finns ju i XC90.

Överlägsen etta blev Porsche med 877 poäng av 1.000. Därefter följer BMW, Jaguar och Mercedes. Tesla finns inte med i undersökningen.

”Helt nya och nyutvecklade bilar tar ofta ett kliv framåt vid lanseringen eftersom de är så nya. Kunderna tycker sådana bilar är spännande. När vi tittade på de senaste tio åren får nya bilar ungefär 29 poäng mer än bilen de ersätter”, säger Renee Stephens, som ansvarar för JD Powers bilundersökningar, till Automotive News.

Allra sämst gick det för Smart, Fiat, Jeep, Mitsubishi och Chrysler.


Volvo ökar stort – men rår inte på överlägsna ettan
Annons
Annons
Rulla till toppen