Koenigsegg Regera gör årets burnout med 1.500 hk och en växel

Koenigsegg Regera gör årets burnout med 1.500 hk och en växel

Som vi berättat förut är Koenigsegg Regera en märklig bil med både 5,0-liters V8-motor, tre elmotorer och en växel. Japp, det finns en gigantiskt stark momentomvandlare som jämnar ut kraftfördelningen vid lägre hastigheter men i övrigt är det "direktdrift" från motorn till bakhjulen.

Om det nu låter som en pensionärsbil där man slipper att växla så har ni tänkt helt fel. Väldigt fel, faktiskt. Koenigsegg släppte nyligen en videosnutt på Facebook som visar vad som händer när alla 1.500 hästarna (cirka) i Regera får passera utan att antispinnsystemet lägger sig i.

Som vi ser blir det årets rökare och någon lokal däckverkstad är förmodligen jätteglad för att kunna lägga på ett par nya bakdäck från Michelin.

Bilen i filmen är den enda, rullande Regeran som existerar just nu. Koenigseggs testbil används för utveckling, en andra Regera ska användas för krocktest och nu i slutet på sommaren har man börjat arbetet att bygga den tredje bilen.

Nästa år ska Regera börja serieproduceras och byggas parallellt med Agera under en period. Då blir det första gången som Koenigsegg bygger två modeller i sin lilla bilfabrik i Ängelholm.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Det var en av de häftigaste burnouter jag sett på film!
262
28