Bränsleduell – V8 mot trepip – vem tror du vinner?

Premium 1,0-liters snålmotor mot 5,0-liters jänkar-V8 – alla häpnar när verkligheten slår EU-normen på fingrarna.

Bränsleduell – V8 mot trepip – vem tror du vinner?
Bensinmacken avslöjar sanningen: Enligt EU-normen ska det skilja 264 procent (!) mellan det två bilarna. Verkligheten säger något annat. FOTO: Hans-Dieter Saufert

I den ena bilen – den 265 kilo tyngre Ford Mustang – sitter en 5,0-liters V8-motor med rötter från 1990-talet. Förbättrad genom åren, men knappast den senaste motortekniken.

I den andra Forden: En 1,0-liters, turboladdad trecylindrig Ecoboost-motor, förfinad i Fords utvecklingscentrum i Tyskland och England. Ett modernt downsizing-underverk som fått välförtjänta priser runt om i världen.

Enligt EU:s körcykel är det skilda världar: Med 5,1 respektive 13,5 liter per 100 km ska den fem gånger större V8:an i Mustangen vara hela 264 procent törstigare än lilla trepipen i Mondeo.

Vi har vant oss vid att ta dessa förbrukningssiffror med en nypa salt, och att det lönar sig att lägga på moms på de siffrorna. Men vad händer då om man tar båda bilarna på en rejäl testresa i verkligheten – samma rutt, samma väder, samma fart, samma förare?

När vår tyska systertidning Auto motor und sport låter EU-normen möta verkligheten blir resultatet rent häpnadsväckande!

Duellen mätte 60 svenska mil: Från Brandenburger Tor mitt inne i Berlin till bilklassiker-centrat Classic Remise i Düsseldorf. En blandning av stökig stadstrafik, tyska landsvägar och autobahn väntade. Bilarna kördes i konvoj, förarna skiftade bil med jämna mellanrum och det gavs exakt samma förutsättningar.

Amerikansk 5-liters V8 mot trecylindrig 1-liters EcoBoost-motor. På papperet – och i EU:s körcykel – är det två skilda världar. 998 mot 4.951 kubikcentimeters volym.

Efter den inledande, ryckiga stadskörningen ut ur Berlin är Mustang-föraren nära att ge upp testet. V8-motorn slickar i sig en rejäl dusch Super 95 vid varje trafikstopp, den interna friktionen av åtta kolvar dominerar, den räddande höga sjätteväxeln löper ryckfritt först vid 45 km/h: 15 liter/100 km vid stadsgränsen...

Och Mondeo? Den lilla motorn knattrar på – den är som gjord för stadstrafik: 8,2 liter/100 km när vi lämnar staden bakom oss.

Nu väntar 30 mil med blandad autobahn och vanlig landsväg. V8-motorn i Mustangen löper med ett sublimt mullrande på den långa, sjätte växeln. När trepipen i Ford Mondeo snurrar med 2.750 r/min i 120 km/h så går V8-maskinen på 2.000 r/min i djupet av sin volym. V8:an slåss inte i den absoluta teknikfronten: Ingen direktinsprutning eller överladdning. Men den har ändå fyrventilade förbränningsrum, två överliggande kamaxlar och som förstling i denna Ford-motorfamilj har V8:an också variabel ventilstyrning.

EcoBoost-motorn i Mondeo är desto mer senaste teknik. Fords utvecklingsavdelningar i Köln och engelska Dunton har fått hjälp av downsizing-specialister hos FEV i Aachen. Bland annat har man skapat en definierad obalans i vevaxeln för att kompensera den "otakt" som finns i en trecylindrig motor.

Men viktigast av allt: En liten motor vill dricka kraftigt vid full belastning. Det beror på att cylindrar blir heta, något som brukar lösas genom att duscha i mer bränsle för att kyla. För att stoppa detta slöseri har Ford gjutit topplock och grenrör i ett stycke och integrerat en separat vattenkylning.

På motorvägen mullrar Mustang djupt nere i källarvallen medan Mondeo plågas av liten motor i stor bil.

Efter den andra etappen landsväg/motorväg möts bilarna på macken igen. Blott 8,4 liter per 100 km får testförarna att häpna över V8:an. Den 265 kg tyngre Ford Mustangen förbrukar 2 liter/100 km mer än sin lilla broder – en käftsmäll för 20 års motorutveckling, som uppenbarligen inte kommit så långt som vi trodde. 

Nu fattas bara kungaetappen: Snabb körning – upp till 170 km/h – på autobahn. V8:an mullrar majestätiskt framåt medan Mondeo får kämpa, stressad av kraven på att prestera. Det blir för mycket för dess motor: för mycket bil, för mycket hastighet, för mycket varvtal.

På macken kommer kvittot: 10,3 liter per 100 km för Mondeo. 12,2/100 km för V8:an.

Där har vi det. Den mer än tre gånger starkare, tyngre och sportigare Mustangen med en över 20 år gammal V8-maskin förbrukar i genomsnitt bara 2,5 l/100 km eller 30 procent mer bränsle än den moderna downsize-maskinen i Mondeon. Kom ihåg: Enligt EU-normen ska differensen vara 8,4 liter eller 264 procent!

Varför? Det tyska testlaget konstaterar att det inte är något fel på EcoBoost-motorn. Den har fin gångkultur, känns pigg och är med rätta hyllad. Men en 1,0-liters motor är fel för en så stor bil som Mondeo.

"Den trecylindriga motorn är också ett barn av EU-normen. Körcykeln diskriminerar större motorer så att vi i dag måste köpa motorer som inte tjänar föraren utan framför allt normen", avslutar tyska auto motor und sport

Under landsvägsetappen klarar sig Mondeo med 6,4 liter på 100 km. Men Mustang är inte mycket sämre: 8,4 liter. Då ska man ha i minne att det här inte var någon extrem snålkörning, utan normalt tempo enligt hastighetsgränserna.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag är inte förvånad!
952
33