Mazda RX-9 kommer tillbaka med 400 hk

Alla vet att vi rapporterat om wankelns död och eventuella återuppståndelse i flera år nu. Senast förra hösten tändes hoppet när Mazdas koncernchef Masamichi Kogai utlovade att...
Annons

Alla vet att vi rapporterat om wankelns död och eventuella återuppståndelse i flera år nu. Senast förra hösten tändes hoppet när Mazdas koncernchef Masamichi Kogai utlovade att ”en dag kommer wankelmotorn tillbaka”. Men vilket år berättade han inte…

Nu har vi fått nytt bränsle i ryktesfloran då japanska Holiday Auto påstår sig veta att Mazda ska presentera den nya RX-9 på Tokyo Motor Show 2019. Årtalet passar speciellt väl då det är 60 år efter att Felix Wankels kolvlösa motor visades i NSU och 50 år efter att Mazda lanserade sin wankelmodell Cosmo Series II.

Japanska Holiday Auto tror sig också veta att den nya Mazda RX-9 ska komma ut på marknaden 2020. Beslutet ska vara fattat av Mazdas styrelse och redan nästa år ska vi få ett smakprov i form av ett koncept. Förra året presenterade ju Mazda sin RX-Vision, vilket var tillräckligt för att wankelentusiasterna skulle dregla.

Efterföljaren till RX-7 och RX-8 ska få en tvåskivig, turbomatad wankelmotor på 1,6 liter och cirka 400 hk. Vikten blir låg, strax över 1.300 kilo – verkligen lovande siffror om uppgifterna från Holiday Auto visar sig stämma. Mazda har ju lång erfarenhet av att bygga lätta bilar.

Några officiella uttalanden kan Holiday Auto inte återge så ännu så länge får vi betrakta uppgifterna som rykten. Tidigare har vi berättat om liknade uppgifter från Motoring.com.au. Då sa man wankelmotorn skulle få tvåstegs turboladdning där en elektrisk turbo gav gasrespons och bättre vridmoment på låga varv. Den konventionella turbon skulle sedan ta över laddningen högre upp i varvtal.

Wankelmotorn påstods också kopplas ihop med en elmotor för att bilda en laddhybrid, vilket på många marknader (inklusive EU) innebär att Mazda kan redovisa en väldigt låg förbrukningssiffra. Målet för den sammanlagda toppeffekten skulle ligga kring 450 hk, enligt Motoring.com.au.

Fördelarna med wankelmotorn bibehålls, nämligen låg vikt och små vibrationer. En wankelmotor kan också varvas relativt högt och med turbohjälp borde effektregistret bli brett, vilket passar sportbilsmodeller. Kommersiellt har wankelmodellerna varit måttligt framgångsrika för Mazda. RX-7 blev populär i USA och såldes i över 800.000 exemplar fram till 2002, men RX-8 nådde aldrig samma höjder och det byggdes ”bara” 192.000 bilar.

Att en efterföljare till nedlagda RX-8 dröjt beror helt enkelt på att Mazda inte haft ingenjörer nog för att driva mer än ett sportbilsprojekt åt gången. 2006 avdelades hela styrkan till att utveckla nya Mazda MX-5, som presenteras på Parissalongen, och nu har samma team satt igång med RX-9.

Mazda RX-9 kommer tillbaka med 400 hk
Kan nya RX-9 se ut ungefär så här så säger vi ”ja tack, Mazda”!
Mazda RX-9 kommer tillbaka med 400 hk
KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Mazda RX-9 kommer tillbaka med 400 hk
KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen