Audi A5 och S5 Sportback – andra generationen – fakta och svenskt pris

Audi A5 och S5 Sportback – andra generationen – fakta och svenskt pris
Audi S5 Sportback är hela 85 kilo lättare än föregångaren, trots att bilen blir längre.

När första generationen Audi A5 lanserades 2007 fick den mycket beröm för sin design. Men två dörrar är rätt opraktiskt om man har familj och därför blev "fyrdörrarscoupén" Audi A5 Sportback en naturlig fortsättning. A5 Sportback presenterades 16 juli 2009, den dag då Audi firade sin 100-årsdag.

Som alla redan gissat har nya generationen Audi A4 och A5 inneburit att vi även ska få en ny A5 Sportback och idag är det dags att presentera den nya modellen. Som väntat är det inga dramatiska skillnader i design mellan tvådörrars Audi A5 och femdörrars A5 Sportback. De båda har till skillnad mot A4:an en förhöjning i mitten av motorhuven, "power dome" som Audi väljer att kalla det.

Som tidigare är Audi A5 Sportback försedd med den praktiska halvkombiluckan bak. Bagageutrymmet under insynsskyddet är exakt detsamma som förut på nya A5 Sportback, 480 liter. Fäller man baksätet och lastar ända upp till taket ryms det 1.300 liter. Bakluckan öppnas och stängs elektriskt, som tillval kan luckan manövreras med en fotrörelse under stötfångaren.

Yttermåtten är marginellt ändrade jämfört med föregående generation A5 Sportback. Nya bilen har vuxit 21 millimeter i längd, ökat 14 millimeter i axelavstånd, blivit 11 millimeter smalare och minskat 5 millimeter i höjd. Precis som hos de andra medlemmarna i A4-familjen har Audi sparat mycket vikt och för A5 Sportback handlar det om 85 kilo, jämfört med föregångaren.

Drivlinorna känner vi också igen från Audi A5, hela listan till A5 Sportback hittar ni längre ned på sidan. Toppeffekten har som mest ökat med 17 procent och bränsleförbrukningen har sänkts med upp till 22 procent, jämfört med tidigare motorer. Lägre förbrukning har bland annat uppnåtts genom förbättrat luftmotstånd, 0,26 Cd.

De fyrcylindriga modellerna har manuell låda som standard och som tillval finns S-tronic dubbelkopplingslåda alternativt åttastegad Tipronic-automat. Även A5 Sportback får nya, effektiva quattro ultra som automatiskt kopplar ur fyrhjulsdriften när den inte behövs. Audi A5 Sportback 3,0 TDI och S5 Sportback kan utrustas med sportdifferential om så önskas.

De svenska priserna är inte bestämda i detalj, ännu. Men vi vet att nya Audi A5 Sportback 2,0 TDI 190 hk börjar på 372.000 kronor, S5 Sportback börjar vid 628.5000 kronor. Säljstart blir det i början på oktober, då ska alla priserna vara klara. Lanseringen ute hos de svenska återföräljarna ska inledas i början av 2017, meddelar Audi Sverige.

 

Motoralternativ för Audi A5 och S5 Sportback

 

• 2,0 TFSI g-tron med 125 kW (170 hk) och 270 Nm

• 2,0 TFSI med 140 kW (190 hk) och 320 Nm

• 2,0 TFSI med 185 kW (252 hk) och 370 Nm

• 3,0 TFSI (turbo) med 260 kW (354 hk) och 500 Nm

• 2,0 TDI med 140 kW (190 hk) och 400 Nm

• 2,0 TDI ultra med 140 kW (190 hk) och 400 Nm

• 3,0 TDI med 160 kW (218 hk) och 400 Nm

• 3,0 TDI med 210 kW (286 hk) och 620 Nm

 

En nyhet är Audi A5 Sportback g-tron, som tillsammans med Audi A3 Sportback g-tron och A4 Avant g-tron blir den tredje "gasbilen". Audi g-tron modellerna kan köras på fordonsgas eller bensin. Gastankarna är tillverkade i kolfiberarmerad plast och rymmer 19 kilo gas. Bränsleförbrukningen är mindre än fyra kilo gas per 100 km, enligt Audi, när bilen körs i EU-cykeln. Om man kan köra så snålt blir räckvidden 50 + 45 mil med gas/bensin.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag gillar verkligen designen på nya Audi A5 Sportback!
248
72