Familjebussen har blivit en sjusitsig suv

Eftersom suvsegmentet är det som växer snabbast på i stort sett alla marknader förstår vi Peugeot. När det nu är dags för generationsskifte är namnet...
Annons

Eftersom suvsegmentet är det som växer snabbast på i stort sett alla marknader förstår vi Peugeot. När det nu är dags för generationsskifte är namnet 5008 detsamma men allting annat är nytt – inklusive karosstypen. Den gamla familjebussen har nu blivit en suv. Typ.

Jämfört med gamla 5008 har den nya modellen vuxit med 11 centimeter i längd till 464 centimeter och axelavståndet har sträckts ut med 16,5 centimeter (284 cm). Dock är 5008 lika hög som förut, 164 centimeter. Som jämförelse är 5008 19 centimeter längre än nya Peugeot 3008.

Som standard är Peugeot 5008 sjusitsig med tre separata säten i mitten som är justerbara och två stolar längst bak som går att lyfta ut. Peugeot har alltså inte valt att göra de två bakersta stolarna fällbara ner i golvet, vilket tyvärr brukar innebär att när man behöver två extra sittplatser så står stolarna hemma i garaget. Och tvärtom, när man behöver lasta så sitter förstås stolarna där. Men stolarna är ganska lätta, elva kilo styck.

Utrymmesmässigt blir Peugeot 5008 rymlig och som femsits ryms det 1.060 liter bak under insynsskyddet, vilket är en stor siffra i sammanhanget. Fäller man ner baksätena och lastar till taket växer siffran till 1.940 liter.

Nya Peugeot 5008 får autobroms (AEBS) och avståndsvarning som standard. Autobromsen jobbar mellan 5–140 km/h mot framförvarande fordon och upptäcker stillastående fordon under färd upp till 80 km/h, dessutom ska autobromsen upptäcka fotgängare i färd upp till 60 km/h. Det finns ytterligare säkerhetssystem som tillval.

Vid lanseringen erbjuds fyra bensinmotorer och sex dieslar, flertalet känns igen från Peugeot 3008. Det innebär 1,2 och 1,6-liters bensinmotorer från 130–165 hk, samt dieslar på 1,6 eller 2,0 liter som ger mellan 100–180 hk. Transmissionerna är fem och sexväxlade manuella lådor samt sexstegade automater. Fyrhjulsdrift, undrar kanske någon? Nej, något sådant anser inte Peugeot att man behöver på en suvmodell.

Peugeot 5008 ska förstås premiärvisas på Parissalongen som öppnar i början av oktober och leveranserna ska starta under våren 2017.

Familjebussen har blivit en sjusitsig suv

Familjebussen har blivit en sjusitsig suv

Familjebussen har blivit en sjusitsig suv

Familjebussen har blivit en sjusitsig suv

Familjebussen har blivit en sjusitsig suv

Familjebussen har blivit en sjusitsig suv

Familjebussen har blivit en sjusitsig suv

Familjebussen har blivit en sjusitsig suv

Familjebussen har blivit en sjusitsig suv

Familjebussen har blivit en sjusitsig suv

Annons
Annons
Rulla till toppen