En av våra mest framstående racingförare fyller 60 år idag – dags att gratulera Stefan Johansson. Näst efter Ronnie Peterson är Stefan Johansson Sveriges mest meriterade F1-förare – även om det tyvärr aldrig blev någon förstaplats. Men däremot fyra andraplatser och åtta tredjeplatser.
Till skillnad mot (nästan) alla världsstjärnor som Sverige haft inom motorsporten växte Stefan Johansson inte upp i Örebro (som exempelvis Marcus Eriksson), utan Växjö i Småland. Via karting och Formel 3 gick Stefans proffskarriär stadigt uppåt till Formel 1 där han fick sin första körning 1980, för Shadow Racing.
Första ”riktiga” F1-kontraktet kom 1983 för Spirit Racing men karriären kom igång på allvar året därpå när han började köra för Tyrell. Som en av få F1-förare har Stefan Johansson kört för både Ferrari (1985 + 1986) och McLaren (1987). Sammanlagt kvalade Stefan in och körde 79 F1-lopp mellan 1980–1991.
Stefan Johanssons karriär fortsatte sedan med Cart-racing 1992–1996 (73 lopp, varav fyra Indy 500) samt ett mycket omfattande tävlande inom sportvagnsracingen.
När det gäller 24-timmars på Le Mans är Stefan Johansson Sveriges mest meriterade förare med flitigt deltagande mellan 1983–2012. Största framgången någonsin får nog sägas vara vinsten 1997 tillsammans med Michele Alboreto och legenden Tom Kristensen i en TWR-Porsche. Stefan Johansson och Stanley Dickens är de enda svenskarna som vunnit på Le Mans. Att ha en sådan merit på sitt CV är få förunnat!
Förutom att sitta bakom ratten har Stefan Johansson ägnat sig åt nästan alla aspekter av racingen som teamägare, TV-kommentator, bloggare och även ägnat sig åt att designa armbandsur.
Unga racingtalanger har lotsats fram av Stefan, som Scott Dixon och nu senast Felix Rosenqvist. Så sent som förra året tävlade Stefan själv i en Ferrari i amerikanska GT-serien.
Från sin hemmabas i Kalifornien är Stefan i allra högsta grad aktiv inom motorsporten med ett sällsynt stort kontaktnät. De som är det allra minsta intresserade av racing ska ta en titt på Stefan Johanssons hemsida och speciellt hans blogg (klicka på länken). I bloggen levereras knivskarpa analyser av det aktuella inom motorsporten och Stefan är inte rädd för att vara vass i sina kommentarer.
Hur var det då med smeknamnet ”Lill-Lövis”, som bitit sig fast hos många? Jo, Stefans pappa Roland hade fått namnet Lövis efter familjegården Lövåsen och då blev det naturligt att kalla sonen för Lill-Lövis.