Experten: Dieselgate verkar inte påverka andrahandsvärdet

Jonas Björkman är vd på KVD Bilpriser.

Många ams-läsare har en bil som omfattas av Volkswagens dieselfusk. Vi har fått en del frågor kring andrahandsvärdet, och hur det påverkas när en biltillverkare har fuskat med utsläppen. Kommer någon över huvud taget vilja köpa bilen i andra hand?

I USA får bilägarna välja mellan kompensation i form av pengar eller att helt enkelt sälja tillbaka bilen till Volkswagen, för bilens värde innan skandalen. Så är det inte i Europa.

Men de svenska bilägarna som har en drabbad Volkswagen, Seat, Skoda eller Audi behöver inte vara oroliga, tror Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser.

"De flesta kan inte ens relatera till vad kväveoxid är. Jag tyckte det var ganska talande när miljöministern hade lite problem i stridens hetta med att hålla isär kväveoxid och koldioxid. Tyvärr är det inte så många privatkunder som bryr sig", säger han till auto motor & sport.

"Om det är något som bilägarna vant sig vid är det skandaler: Takataskandalen med krockkuddarna, och Toyota som enligt vissa skulle gå i konkurs efter gaspedalsskandalen i USA. Ska jag vara krass är det här ett ickeproblem för de flesta konsumenter i Europa."

• Så svenska bilägare behöver inte vara oroliga för att bilen ska bli värdelös?

"Om man inte behöver sälja bilen ska man inte sälja den. Det finns ingen anledning att skynda på eller ändra sitt beteende."

• Det här gäller ju begagnade bilar. Men om vi istället tittar på nya bilar?

"Där har Volkswagen haft en utmaning. Många stora företag som har en miljöbilspolicy har känt sig lurade och kanske stoppade inköpen av Volkswagen. Jag kan tänka mig att Volkswagen har fått väldigt många frågor. Ingen förstod riktigt vad kväveoxid var."

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker Volkswagen hanterar dieselskandalen bra.
54
92