Audis utvecklingschef Stefan Knirsch får sparken

Det har nu gått lite mer än ett år sedan Volkswagens avgasfuskande först uppdagades. Ganska snart stod det klart att även de andra varumärkena i...
Annons

Det har nu gått lite mer än ett år sedan Volkswagens avgasfuskande först uppdagades. Ganska snart stod det klart att även de andra varumärkena i VW Group var drabbade av ”dieselgate”, som skandalen döptes till.

Dåvarande koncernchefen Martin Winterkorn lovade att alla fakta skulle upp på bordet och en intern utredning startade. Resultatet från denna interna utredning ska redogöras innan årets slut men det verkar som om man nu fått en klarare bild av hur fusket gick till och vilka som var inblandade.

Som ett resultat av detta har Audis chef för forskning och utveckling, tillika styrelsemedlem, Stefan Knirsch blivit ombedd att städa skrivbordet och lämna arbetsplatsen. Uppsägningen är inte officiell ännu, men tidningen Bild am Sonntag publicerade uppgifterna i helgen.

Enligt Bild am Sonntag ska Stefan Knirsch känt till avgasfusket och trots att han fick frågan under ed ska han ha förnekat all kännedom om någon manipulerad programvara till Audis 3,0-liters TDI V6-motor.

Audi förnekade först alla anklagelser om att även V6-motorerna skulle ha olaglig programvara, men det skulle senare visa sig stämma. I slutet av november erkände Audi att 3,0 V6 TDI – som även används av Porsches och Volkswagens modeller – hade olaglig programvara i motorstyrningen. 85.000 bilar med V6 TDI återkallades i USA.

Stefan Knirsch ersatte 1 januari 2016 den förre utvecklingschefen Ulrich Hackenberg, som blivit ”arbetsbefriad” som en konsekvens av dieselgate. Stefan Knirsch började arbeta på Audi 1990. Vem som ska ersätta Knirsch är inte känt.

Enligt uppgifter som framkommit från en stämningsansökan i USA var det ingenjörer hos Audi som redan 1999 tog fram grunden till avgasfusket. Då var syftet att få en dieselmotor som gick tystare på tomgång – alltså inte ”knackade” så mycket. Under färd upplevdes inte bullret från dieselmotorn men det hördes vid tomgång, när bilen stod still. Det var då man började kalla den olagliga programkoden för ”Akustik-Funktion” (tyska).

 

UPPDATERING 26 SEPTEMBER:

Audi AG meddelar officiellt att utvecklingschefen Stefan Knirsch lämnar sina uppdrag, med omedelbar verkan, efter ett avtal med styrelsen. Någon anledning anges inte.

 

 

Annons
Annons
Rulla till toppen