Fyndbilen kan vara vattenskadad – se upp

På bara tre dagar regnade det 600 millimeter i Louisiana, USA. Det ledde till rekordhöga vattennivåer i floderna och enorma översvämningar. 60.000 hem förstördes och...
Annons

På bara tre dagar regnade det 600 millimeter i Louisiana, USA. Det ledde till rekordhöga vattennivåer i floderna och enorma översvämningar. 60.000 hem förstördes och tretton dödsfall rapporterades.

Översvämningen i Louisiana startade i mitten på augusti och de amerikanska försäkringsbolagen uppskattar att cirka 100.000 fordon blivit vattenskadade. Till dessa kommer ett okänt antal fordon som saknade försäkring. Det är betydligt fler än man först trodde. Mellan 60–80 bilhandlare drabbades så svårt av översvämningarna att de fick stänga sin verksamhet.

När stormen Katrina drabbade New Orleans 2005 skadades över 600.000 bilar och erfarenheterna från den tiden gör att många nu befarar en ny våg av fusklagade bilar ska hamna i Europa. Liknande bedrägerier skedde även efter höststormen Sandy som drabbade USA:s östkust 2012.

Vattenskadade bilar köps upp billigt på auktioner och får sin identitet utbytt efter att man städat bort alla ytliga spår av vattenskador. Först efter ett eller ett par år kan korrosionsskador visa sig och ge omfattande fel på elektronik och elkomponenter.

Försäkringsbolagen vet att en vattenskadad bil är nästan omöjlig att återställa, därför betraktar man det som en totalskada och säljer dem som skrot.

Efter stormen Sandy kom det under 2013 flera tusen bilar till Europa från USA. Både försäkringsbolaget If och bilinformationsföretaget Carfax varnade för att många av dessa importbilar hade en allvarlig skadehistorik.

Fortsätt att läsa på nästa sida för att lära dig att undvika de dåliga importbilarna.

Fyndbilen kan vara vattenskadad – se upp
Med all sannolikhet kommer vi även denna gång att få vattenskadade bilar från USA. Utskrotade av de amerikanska försäkringsbolagen men fusklagade och till salu i Europa.

Som bilköpare i Sverige gäller det att vara vaksam. En bilaffär som verkar allt för bra för att vara sann är förmodligen inte det – alltså osann. Fusklagade bilar från USA kan även dyka upp hos till synes seriösa bilhandlare. Därför gäller det att alltid noga kolla historiken innan man gör ett köp.

Vilka tecken är det då som avslöjar en vattenskadad och fuskreparerad importbil? Första steget är att få fram så mycket det går om bilens tidigare liv och se om den är svensksåld eller importerad.

Historik går att efterforska på flera sätt och exempelvis går det att köpa en undersökning hos Carfax eller titta vad som finns hos gratissajten Biluppgifter.se. De har lite olika inriktning och man kan även vända sig till Transportstyrelsen för att få ett registerutdrag – de är hittills också de enda som kan namnge tidigare ägare. Tidigare kunde man bara få uppgifterna via fax men nu går det att gå in på Transportstyrelsens hemsida och få registerutdraget skickat via mail (klicka på länken för att hoppa dit).

Har bilen ägts av juridisk person, alltså företag, finns de namnen angivna hos Biluppgifter.se. Då kan man kontrollera de här bolagen hos systersajten Merinfo.se eller Allabolag.se för att se vem som äger företaget och om det finns anmärkningar. Att ”googla” på företagsnamnet + problem + fel brukar också snabbt ge en bild av om andra bilköpare blivit lurade. De som blivit utsatta för ohederliga bilhandlare brukar uttrycka sitt missnöje på olika diskussionsforum, till exempel Mestmotors Bilsnack.

Om bilen är importerad från USA bör man även vända sig till någon av de amerikanska sajterna som har uppgifter om historik. Exempelvis Vehiclehistory.com eller Vehiclehistory.gov. Det kan kosta några dollar i avgift men det är relativt små summor.

Man kan även titta om det finns några uppenbara tecken på vattenskador. Omålade metallytor i inredningen, skruvar och fjädrar i stolarna ska inte vara rostiga. Titta även i bagageutrymmet efter rost på underliga ställen. Kondens i instrumentpanelen är också ett varningstecken.

Bilar som blivit totalförstörda vid krock, och egentligen borde bli pressade som stålskrot i USA, kan ha exporteras till Europa i ett annat syfte. Den krockade bilen repareras inte men byter identitet med en stulen, likadan bilmodell i Europa. Om bedrägeriet med den stulna bilen blir upptäckt är man tvungen att lämna tillbaka bilen till sin rätte ägare – och mister därmed hela köpesumman. Att man ”handlat i god tro” och varit ovetande om bedrägeriet gäller inte längre i Sverige, då lagen ändrades 2003.

Annons
Annons
Rulla till toppen