Nya Q5 – med lite hjälp från storebror

Ultrateknik till fyrhjulsdriften och luftfjädring som tillval. Nya Audi Q5 lånar från storebror för att växa till sig.
Annons

En av de största nyheterna på bilsalongen i Paris är givetvis den nya Audi Q5.

Q5 har sålt bra i den mellanstora suv-klassen men nu vässar man vapnen ännu mer i kampen mot tuffa utmanare som Mercedes GLC och BMW X3.

Nya Q5 är precis som nya A4 och Q7 byggd på VW-gruppens MLB-plattform.

Q5 kan nu utrustas med ”ultra-teknik” till quattro-systemet. Det gör att bakaxeln kopplas ifrån när den inte behövs, sparar bränsle och är standard i 2.0 TDI med 150 och 190 hk samt i 2.0 TFSI med 252 hk.

Ett arvegods från Q7 är att luftfjädring nu finns som tillval – inklusive funktionen för nivåjustering. Allt för att förbättra åkkomfort och dragförmåga. Till komfort bidrar också förbättrad aerodynamik (cW 0,30 i fyrcylindriga modeller) och Audi utlovar ”exceptinellt” lågt vindbrus och vibrationer inne i kupén.

Nya Q5 har växt marginellt till det yttre (4,66 meter lång) men bättre paketering ska förbättra innerutrymmena. Det har också gjort att lastutrymmet växt, om än blott med 10 liter till 610 liter eller 1.550 liter, om baksätena fälls undan. Det bakre ryggstödet är för övrigt delbart i tre olika sektioner.

Trots något större yttermått blir nya Q5 lättare än föregångaren. Ökad användning av aluminium och höghållfast stål gör att den blivit upp till 90 kg lättare.

Utsidan har gjorts lite ”ruffare” för att markera bilens offroad-egenskaper. Strålkastarna kommer som LED eller högupplösta matrix-LED med dynamiska blinkers, beroende på specifikation.

Nya Q5 kommer med en serie fyrcylindriga och V6 bensin- och dieselalternativ, de flesta bekanta från A4-serien. Till Sverige kommer inledningsvis tre TDI-motorer på 150, 190 och 286 hk samt en TFSI-motor som numera erbjuder 252 hk. Längre fram kommer en plugin-hybrid med 2-liters bensinfyra i kombination med en elmotor som ska ge en räckvidd upp till 50 km. Tre val av växellådor: En sexväxlad manuell, en sjuväxlad S-troniclåda och en åttaväxlad Tiptronic, de två sistnämnda med frihjulsfunktion.

Längre fram kommer Audi också att erbjuda fler prestanda-orienterade alternativ. Både SQ5 och RS Q5-varianter kommer. Den förstnämnda får en 3-liters V6-diesel (330 hk) med den andra får en dubbelturbo-version av samma motor och närmare 500 hk.

Tillvalet Audi virtual cockpit ger en helt digital och högupplöst 12,3-tums skärm i förarens siktfält. Föraren kan välja mellan två olika vyer – en klassisk med stora runda instrument eller ett visningsläge där navigationskartan dominerar. Som tillval erbjuds också head-up display som projicerar den viktigaste informationen på vindrutan.

I mittkonsolen finns skärmen till MMI-enheten, som styrs med vridreglage och touchplatta. Den sistnämnda känner igen handskrivna bokstäver/siffror och även in- och utzoomning.

När det gäller körsäkerhetsteknik kan kunderna välja mellan de tre paketen Tour, City och Parkering. Funktionerna omfattar bland annat adaptiv fartkontroll med kö-assistent, filassistent, nödbromsniong och parkeringsassistent.

Nya Q5 kommer i fjorton olika lackeringar och fem nya utrustningsnivåer som även påverkar bilens yttre. Bilen har 17-tums aluminiumfälgar som standard. I design- och sportpaketen ingår 18-tumshjul och med S-line sport och Audi design selection ingår 19-tumshjul. Som tillval erbjuds även 20- och 21-tumshjul.

Audi Q5 kommer att byggas i den nya fabriken i Mexiko. Lansering hos svenska återförsäljare i början av 2017. Priserna är ännu ej fastställda.

Nya Q5 – med lite hjälp från storebror
Nya Audi Q5 har LED-strålkastare eller Matrix-LED beroende på version.
Nya Q5 – med lite hjälp från storebror
Nya Q5 – med lite hjälp från storebror
Nya Q5 – med lite hjälp från storebror
Nya Q5 – med lite hjälp från storebror
Det bakre ryggstödet är fällbart i tre olika sektioner.
Nya Q5 – med lite hjälp från storebror
Nya Q5 – med lite hjälp från storebror
Luftfjädring finns som tillval till nya Audi Q5.
Annons
Annons
Rulla till toppen