Porsche 911 GT3 Cup med ny drivlina – nu 485 hk

Sedan 1998 har 3.030 stycken 911 GT3 Cup har tillverkats av Porsche 996, 997 och 991. Det gör modellen till den mest tillverkade och sålda GT-racern i världen. På startlinjen 2017 kommer den med en helt nyutvecklad drivlina.
Annons

Baktill i nya Porsche 911 GT3 Cup sitter från och med 2017 års modell en 4-liters, sexcylindrig boxermotor, där det tidigare satt en 3,8-litersmotor. Den har fortfarande direktinsprutning men utvecklar nu maximalt 357 kW (485 hk), jämfört med föregångarens 338 kW (460 hk).

Förutom prestanda utlovas även bättre slitstyrka i sugmotorn. För första gången används en ventilmekanism med fast monterade vipparmar och en central oljematning. En integrerad oljecentrifug används för att optimera skumdämpning av oljan i motorn. Dessutom har en markant styvare vevaxel installerats.

Ny frontspoiler och ny utformning av bakpartiet ökar marktrycket och förbättrar väggrepp. Den 184 centimeter breda bakvingen är densamma som från föregående modell, och även hjuldimensionerna är oförändrade. 18 tums racingfälgar gjutna i ett stycke med en centrumlåsmekanism används, framtill försedda med 270 mm Michelin racing slicks och bak 310 mm.

Porsche 911 GT3 Cup med ny drivlina – nu 485 hk
Enkel och funktionell förarmiljö i Porsche 911 GT3 Cup.

Konstruktionen med aluminium-stål och kompositmaterial gör karossen mycket vridstyv men med låg vikt. Nya 911 GT3 Cup väger in på 1.200 kg.

Även förarens säkerhet har förbättrats bland annat har räddningsluckan i taket blivit större, enligt senaste FIA-standard, vilket gör det enklare att ge första hjälpen efter en olycka.

Porsche tillverkar 911 GT3 Cup på samma produktionslinje som vanliga 911 i sin fabrik i Stuttgart-Zuffenhausen. Den grundläggande trimningen för racing görs vid märkets motorsporthögkvarter i Weissach, där alla bilar testas grundligt av professionella tävlingsförare inför leverans till kunden.

Nya 911 GT3 Cup kommer att användas under 2017 års säsong, till att börja med exklusivt i Porsche Mobil 1 Supercup, som körs samtidigt som Formel 1-tävlingarna, och i Porsche Carrera Cup Deutschland, och i Nordamerika. År 2018 kommer bilen att vara tillgänglig för andra märkescuper, till exempel Porsche Carrera Cup Scandinavia. 

Pris är för närvarande inte känt, men föregångaren kostade cirka 1,7 miljoner, så räkna inte med att det blir billigare än så. Å andra sidan är håller sig andrahandsvärdet extremt bra, så har du pengarna…

Porsche 911 GT3 Cup med ny drivlina – nu 485 hk
Ny front ger bättre marktryck i nya 911 GT3 Cup.
Porsche 911 GT3 Cup med ny drivlina – nu 485 hk
Säkerheten för föraren ären prioritet och luckan i taket gör det lättare att ge första hjälpen vid en olycka.
Porsche 911 GT3 Cup med ny drivlina – nu 485 hk
18 tums racingfälgar gjutna i ett stycke med centrumlåsning.
Annons
Annons
Rulla till toppen