Redaktionen svarade på läsarnas däckfrågor: ”Finns inga året runt-däck”

Tro det eller ej, men det har blivit dags för årets chatt om vinterdäck. Vi är ute i god tid för att du ska ha...
Annons

Tro det eller ej, men det har blivit dags för årets chatt om vinterdäck. Vi är ute i god tid för att du ska ha möjlighet att välja rätt.

Dubb eller friktion? Sport eller komfort? Vad betyder däckmärkningen? Här får du svaren!

Erik Söderholm (auto motor & sport): Välkomna till årets däckchatt! Vi kör snart igång. Det går bra att skriva frågor redan nu i fältet här intill!

09:57, 7 October 2016

Erik Söderholm (auto motor & sport): Det är Pär Brandt, däckexpert på auto motor & sport, och Arne Skölden, däckexpert på Michelin, som svarar på frågorna.

10:24, 7 October 2016

Erik Söderholm (auto motor & sport): Vi kör alldeles strax igång!

10:31, 7 October 2016

Ludvig: Hej! Jag bor i skåne och där går vinterdäcken för det mesta på barmark eller möjligtvis snömodd emellanåt. Är inte dom egenskaperna mycket viktigare än hur däcket presterar på klaris eller packad snö? Man borde väl egentligen inte alls lyssna på däcktester och istället köpa sig ett par vassa H-däck.

Pär Brandt: Hej Ludvig!
Jodå, du tänker rätt. Den typ av underlag som du kör på oftast är ju också viktigast. Däremot är riskerna störst när det är ishalka, eller mycket snöslask. Det finns inga enkla svar. Tyvärr!

10:33, 7 October 2016

Wältis: Vilka däcksfabrikat, förutom Michelin, tillverkar vinderdäck för olika”köld”-zoner?

Pär Brandt: Hej! Begreppet ”köld-zoner” känner jag inte till och det är heller inget man brukar se i marknadsföringen. Men givetvis är det så att nordiska vinterdäck (både med och utan dubbar) är tillverkade för vårt vinterklimat – då det kan bli riktigt kallt ibland.
Europeiska, dubbfria friktionsdäck är tillverkade för ett något mildare klimat och de är till exempel bra på våta vägar (kort bromssträcka). Nordiska vinterdäck har lite längre bromssträcka på våta vägar.
Sen ska man också tänka på att det är runt nollstrecket som greppet är allra sämst. Redan vid 5-10 minusgrader ökar friktionen igen och då ”biter” däcken bättre. Det gäller generellt, för alla vinterdäck.

10:38, 7 October 2016

Jonna: Hur många dubb finns det i nya dubbdäck? Har hört att det skiljer mellan olika fabrikat.

Arne Sköldén, Michelin: Hej Jonna! Det finns en bestämmelse som säger att det bara får vara 50 dubb per meter rullningsokrets, vilket innebär ca 97 dubb i de vanligaste dimensionerna. MEN, det finns också en undantagsregel som säger att man kan frångå denna regel om man med ett så kallat finskt typgodkännande kan påvisa att däcket inte sliter vägen mer än ett däck som följer huvudbestämmelsen.
Michelin följer huvudregeln och har 97 dubb, medan våra konkurrenter har valt att sätta i betydligt fler dubbar, uppemot 190.
Antalet dubb påverkar ju givetvis greppförmågan på is. Däremot skulle jag hävda att alla premiumdäck ger tillräcklig säkerhet på svenska vägar.

10:39, 7 October 2016

john: när ni testar bilar på vintern är det då med dubb eller friktion däck?? däck valet gör väldigt stor skillnad på bilens egenskaper..

Pär Brandt: Hej John! Vi strävar alltid efter att ha samma däckmodell på alla bilar. I undantagsfall kör vi med olika fabrikat, men alltid dubbdäck eller dubbfria däck. Blandar man dubbdäck och dubbfria vinterdäck så blir det helt omöjligt att sortera ut bilarnas egenskaper på ett rättvist sätt.

10:42, 7 October 2016

STEFAN N: Vad innebär egentligen balansering hos däckhandlaren. Det är svindyrt så jag undrar om det är värt det.

Arne Sköldén, Michelin: Varken däck eller fälg är perfekt runda vilket ger kraftvariationer när hjulet roterar. Balanseringen görs för att kompensera dessa. Jag skulle säga att det är väl värda pengar då det i hög grad påverkar komforten.

10:44, 7 October 2016

Macke: Hej! Har kört dubbat i alla år men tänkte gå över till dubbfritt i år då jag bor i Norrköping och pendlar på landsväg/2+1 väg. min fråga är ni har testat både nokian hakka r2 och nokian WRD4. vilket däck skulle ni rekomendera? WR däcket är ju tystare och mycket bättre vid vått väglag är R2 däcket bättre på allt annat?

Pär Brandt: Hej Macke! Som du nog insett redan är det två olika däcktyper. Hakka R2 är ett nordiskt vinterdäck utan dubb, WRD4 är ett europeiskt vinterdäck med högre hastighetsklass. Sannolikt skulle du klara dig bra med WRD4 de flesta dagar men när det ishalka så är Hakka R2 bättre. Ett inte helt lätt val. Personligen skulle jag valt Hakka R2, det presterar bra på snö/is och funkar hyggligt på torra och våta vägar. Komforten är helt ok på Hakka R2.

10:45, 7 October 2016

Arne Sköldén, Michelin: Angående Pärs svar till Wältis:
Det finns tre sorters vinterdäck; nordiska dubbade, nordiska dubbfria och europeiska dubbfria. De nordiska däcken har sin styrka på isgrepp, och de har då inte lika bra våtgrepp, medan det europeiska har fokus på våtgrepp, och har då inte lika bra isgrepp.
Is och våtgrepp är mycket svåra att förena i samma däck, och därför finns det två sorter på marknaden.
I Norden är det just isiga vägar som man är rädd för, medan i Mellaneuropa är det sällan is utan mest vått.

10:49, 7 October 2016

JAN: Jag kör egentligen inte så mycket i vinterföre utan mer på våta vägar. Hur däcket hanterar vattenplaning är alltså viktigt. Vilket däck är bäst och mer generellt vilken typ av vinterdäck är bäst?

Pär Brandt: Hej Jan! I södra Sverige är det sällan snö och is, även om det förekommer sådana dagar också och det är då som man bäst behöver bra vinterdäck.
Däremot brukar det vara saltat och ibland rätt mycket snöslask. Man kan får ”slaskplaning”, ungefär som vattenplaning. Då hjälper däckmönstret till för att kasta ut snöslasket bakåt och åt sidorna. Generellt skulle jag säga att nordiska vinterdäck är bäst på snöslask. Handlar det bara om våta vägar är europeiska vinterdäck bättre med kort bromssträcka.

10:50, 7 October 2016

Emma Andersson : Vilka vinterdäck tycker ni är de absolut bästa?

Pär Brandt: Hej Emma! Det är en supersvår fråga som det inte finns ett svar på. Ungefär som ”vilken bil är bäst”. Det hänger helt och hållet på var du bor, hur du kör, osv. Satsa på premiumdäck, de kostar lite mer men ger mycket bra prestanda och lång livslängd. Totalt sett är premiumdäck alltid ett bra val, både när det gäller prestanda, komfort och livslängd.

10:52, 7 October 2016

Erik: På vilka premisser skall man välja nordiskt dubbfritt eller centraleuropeiskt vinterdäck, är det motoreffekt, var och hur man kör eller har det betydelse om det är en två- eller fyrhjulsdriven bil? Håller till mestadels i göteborgstrakten.

Arne Sköldén, Michelin: Du skall definitivt välja däck efter dina körförhållande. I Göteborgstrakten är det högst relevant att fråga sig vilken av dessa däcktyper som passar bäst. Bor du utanför stan, eller ofta reser på småvägar så anser jag att det nordiska är bäst. Då är du bättre rustad för isunderlag, men om du bor i tätort och bara kör på större vägar så kör du nästan enbart på våt väg, och då passar det europeiska dubbfria kanske bättre.

10:53, 7 October 2016

Benke: Finns det något året runt-däck som faktiskt duger även på vintern? Bor i Mellansverige

Pär Brandt: Jag skulle vilja påstå att det finns inget som heter ”året-runt-däck”. I Sverige har vi sommardäck och vinterdäck. Man kan använda europeiska friktionsdäck som ”höst och vår-däck” och lägga på dubbdäcken under december-februari. Jag skulle aldrig rekommendera någon att köra med vinterdäck på sommaren, även om det rent juridiskt inte är ett lagbrott.

10:54, 7 October 2016

Johan: Vanliga frågan då, dubb eller friktion? Bor i Småland på landet men kör gärna tyst och dubbfritt. Åker dock på fjällresa en gång om året. Hälp!

Pär Brandt: Väljer du moderna, nordiska friktionsdäck (dubbfritt) från någon av premiumtillverkarna så gör du ett bra val. Sen kan du ju överväga att hyra en bil till din fjällresa, förslagsvis då med dubbdäck på.

10:57, 7 October 2016

Özmet: Hur stor är skillnaden i bilens köregenskaper mellan ett vanligt däck och ett prestandadäck? Jag har en Audi A6 bensin -07.

Arne Sköldén, Michelin: Hej Özmet
Det är väldigt mycket fråga om hur du kör. Vi brukar dela upp i bilister som söker komfort och ekonomi respektive de som söker sportiga köregenskaper och styrrespons. Ett sportdäck känner man igen på att det har ”sport” i produktnamnet. För sportig körning är sportdäcket att föredra, men om inte bilen för övrigt är anpassad för det, så kommer inte enbart däcken att göra så stor skillnad.

11:00, 7 October 2016

Micke: Jag hörde på radio att det saltas mindre på vägarna nu jämfört med för ca 10 år sen. Jag vet hur salt påverkar karossen (ROST!!) men hur påverkar det vinterdäcken?

Pär Brandt: Tjenare, Micke! Om det saltas mindre nu det vet jag inte. Men saltet påverkar inte däcken. Dubbarna rostar till exempel inte. Att vinterdäcken blir utsatta för salt vet ju däcktillverkarna på förhand, och har förberett sig för.
Får du däremot en skada på däcket som leder till en spricka i gummit/slitbanan, då kan saltvattnet tränga ner till stålkorden i stommen och ge rostskador. I värsta fall förstörs stommen och man måste byta däck av den anledningen.

11:01, 7 October 2016

Erik Söderholm (auto motor & sport): Då börjar det bli dags att avsluta däckchatten för den här gången. Tack till alla som deltog!

11:04, 7 October 2016

Annons
Annons
Rulla till toppen