BMW 5-serie nya generationen G30 officiell – fakta och svenskt pris

BMW 5-serie nya generationen G30 officiell – fakta och svenskt pris

Alla BMW-entusiaster har förstås redan kastat sig över de första bilderna som läckte ut igår på nya generationen 5-serie, G30 som internkoden lyder. Men idag är det officiell premiär för BMW 5-serie och vi kan äntligen grotta ner oss i detaljerna.

De första BMW 5-serie ska rulla ut till handlarna i februari nästa år och då finns det fyra motoralternativ. De följs av ytterligare tre motorer i mars. I första gruppen hittar vi bland annat tjänstebilsfavoriten BMW 520d och 520d xDrive med tvåliters dieselfyra på 190 hk och 400 Nm.

De svenska priserna för BMW 520d börjar vid 377.000 kronor (med manuell låda) och med fyrhjulsdriften i 520d xDrive ökar priset till 422.000 kronor. Det låter mycket med ett prispålägg på 49.000 kronor för att få drivning på alla fyra, men då ingår även den åttastegade automatlådan. 7,5 basbelopp är idag 332.250 kronor.

BMW 520d och 520d xDrive gör 0–100 km/h på 7,7 (7,6 sekunder med automat och xDrive) och ska enligt EU-cykeln inte dra mer än 4,1 (4,0) l/100 km/h. Även med fyrhjulsdrift och åttastegad automat hamnar CO2-utsläppet inte högre än 112 g/km.

Tittar man på läsarkommentarerna från igår var det många som förhöll sig tveksamma till designen. Enligt projektledaren Johann Kistler hade man tre huvudalternativ att välja mellan och den bil som valdes ut var "i mitten". Det fanns en mera konservativ design och det fanns även en mera radikal design för 5-serien.

Tittar vi på dimensionerna är det små skillnader jämfört med föregångaren. Det som ökat mest är längden som nu mäter 4.935 millimeter (+36 mm). Bredden har ökat med sex millimeter till 1.868 och höjden är marginellt högre med 1.466 millimeter (+2 mm). Axelavståndet har ökat med endast sju millimeter. Det innebär att nya 5-serien är cirka decimetern längre än till exempel Mercedes E-klass och ungefär lika lång som Volvo S90 (4.963 millimeter).

Innerutrymmena har förbättrats, hävdar BMW, och speciellt i baksätet. Den höga bakluckan utlovar mer utrymme och något har det vuxit till 530 liter (+10 liter). Vill man ha mer utrymme så blir det snällt att vänta på kombin eller GT-modellen, som sannolikt byter namn till 6-serie GT. Den stora förbättringen hos 5-serien är viktreduceringen, som i snitt mellan modellerna ligger kring 100 kilo lägre jämfört med föregångarna.

De sex motoralternativen finns beskrivna nedan och de följs av flera. Bland annat kan vi vänta oss en BMW 550d xDrive M Performance med sexcylindrig dieselmotor och fyrdubbel turbomatning med cirka 400 hk. Givetvis blir det också en ny BMW M5, men där är man ännu så länge förtegna om detaljerna.

Chassimässigt ska nya BMW 5-serien erbjuda fyra alternativ med standardchassi, sportchassi, elektroniskt styrda stötdämpare och den mest avancerade har även elektroniskt styrda krängningshämmare. Däremot blir det ingen luftfjädring, då BMW anser att det inte erbjuder några väsentliga förbättringar. Fyrhjulsstyrning finns också som tillval och det kan även kombineras med fyrhjulsdrift.

BMW har fyllt nya G30 5-serien med mycket av den teknik som debuterade i 7-serien – plus lite till. Vi hittar till exempel den uppdaterade, senaste generationen av iDrive som kan styras med gester, pekskärmen och givetvis även navigationsratten. Det räcker alltså med att vifta med handen framför skärmen för att svajpa mellan menyerna.

I ett speciellt utrymme i mittkonsollen finns en trådlös laddplatta för mobiltelefoner och när man laddar ansluts även den yttre antennen till mobilen. Apple CarPlay ska också finnas.

Nya BMW 5-serie kan parkera själv, utan förare bakom ratten, precis som 7-serien. Då kan man bättre utnyttja utrymmet i garaget, till exempel, eftersom ingen av dörrarna behöver öppnas. Bilen har även "Remote 3D View" vilket innebär att sensorerna skapar en bild i helikoptervy av bilens närmaste område. Den bilden kan även skickas till bilägarens mobiltelefon via en BMW-app.

De autonoma funktionerna är många, även om BMW inte tar steget fullt ut och utlovar en självkörande 5-serie. Men förutom vingelvarning, autobroms och intelligent farthållare kan nya 5-serien undvika krockar genom att på egen hand detektera fara och styra undan. Det kan ske vid filbyte och korsningar, exempelvis. Farthållaren kan läsa av vägskyltar och själv sköta hastighetsanpassningen, man kan dessutom ställa in en personlig "moms" på upp till 15 km/h extra utöver hastighetsgränsen.

Utrustningsnivån är hög på nya BMW 5-serien och LED-strålkastare är till exempel standard. Adaptiva LED-strålkastare finns som tillval. 17-tums aluminiumfälgar är standard och sen finns inte mindre än 17 olika fälgmodeller att välja mellan, upp till 20 tum i storlek. De som tröttnat på klarlack har numera också två stycken "frozen-kulörer" att välja på, liksom sex unika kulörer i Individual-programmet.

En helt ny funktion är informationsutbyte mellan bilar, ännu så länge begränsat till andra BMW-bilar. Vid ett vägarbete med tillfällig hastighetsbegränsning kan till exempel en framförvarande BMW skicka den information till bakomvarande bilar.

Motoralternativ vid lansering februari 2017:

BMW 530i/BMW 530i xDrive: Fyrcylindrig bensinmotor, åttastegad Steptronic automatlåda.
 Motorstorlek: 1,998 cc.
Toppeffekt: 185 kW/252 hk vid 5,200 – 6,500 rpm. Maximalt vridmoment: 350 Nm vid 1,450 – 4,800 rpm.
 Acceleration (0–100 km/h): 6,.2 s (6,0 s). 
Bränsleförbrukning, enligt EU-cykel: 5.4 l/100 km (5.7 l/100 km). 
CO2 utsläpp, enligt EU-cykel: 126 g/km (133 g/km).

Svenskt pris BMW 530i: 452.000 kronor. BMW 530i xDrive: 475.00 kronor.

 

BMW 540i/BMW 540i xDrive: Sexcylindrig bensinmotor, åttastegad Steptronic automatlåda.
 Motorstorlek: 2,998 cc.
Toppeffekt: 250 kW/340 hk vid 5,500 – 6,500 rpm. Maximalt vridmoment: 450 Nm vid 1,380 – 5,200 rpm. 
Acceleration 0–100 km/h: 5,1 s (4,8 s).
 Bränsleförbrukning, enligt EU-cykel: 6.5 l/100 km (6.7 l/100 km).
 CO2 utsläpp, enligt EU-cykel: 150 g/km (156 g/km).

Svenskt pris BMW 540i: 511.000 kronor. BMW 540i xDrive: 534.000 kronor.

 

BMW 520d/BMW 520d xDrive: Fyrcylindrig dieselmotor, sexväxlad manuell växellåda/åttastegad Steptronic automatlåda (xDrive: åttastegad Steptronic automatlåda).
 Motorstorlek: 1,995 cc. Toppeffekt: 140 kW/190 hk vid 4,000 rpm. 
Maximalt vridmoment: 400 Nm vid 1,750 – 2,500 rpm.
 Acceleration 0–100 km/h: 7,7 s/7,6 s (7.6 s).
 Bränsleförbrukning, enligt EU-cykel: 4.1 l/100 km / 4.0 l/100 km (4.2 l/100 km)*. 
CO2 utsläpp, enligt EU-cykel: 108 g/km / 107 g/km (112 g/km).

Svenskt pris BMW 520d: 377.00 kronor. BMW 520d xDrive: 422.000 kronor (inklusive automat).

 

BMW 530d/BMW 530d xDrive: Sexcylindrig dieselmotor, åttastegad Steptronic automatlåda.
 Motorstorlek: 2,993 cc.
Toppeffekt: 195 kW/265 hk vid 4,000 rpm. Maximalt vridmoment: 620 Nm vid 2,000 – 2,500 rpm.
 Acceleration (0–100 km/h: 5,7 s (5,4 s).
 Bränsleförbrukning, enligt EU-cykel: 4.5 l/100 km (4.7 l/100 km).
 CO2 utsläpp, enligt EU-cykel: 118 g/km (125 g/km).

Svenskt pris BMW 530d: 495.000 kronor. BMW 530d xDrive: 518.000 kronor.

 

Motoralternativ mars 2017:

BMW 530e iPerformance: Fyrcylindrig bensinmotor plus BMW eDrive (laddhybrid), åttastegad Steptronic automatlåda. Motorstorlek: 1,998 cc.
 Sammanlagd systemtoppeffekt: 185 kW/252 hk vid 4,460 – 6,500 rpm. Maximalt system vridmoment: 420 Nm (310 lb-ft) vid 1,450 – 4,000 rpm. Acceleration (0–100 km/h): 6,2 s.
 Räckvidd på el: 45 km.
 Bränsleförbrukning, enligt EU-cykel: 2.0 l/100 km. CO2 utsläpp, enligt EU-cykel: 46 g/km.

Svenskt pris: Ingen uppgift ännu.

 

BMW 520d EfficientDynamics Edition: Fyrcylindrig dieselmotor, åttastegad Steptronic automatlåda.
Motorstorlek: 1,995 cc.
 Toppeffekt: 140 kW/190 hk vid 4,000 rpm. Maximalt vridmoment: 400 Nm från 1,750 rpm. Acceleration (0–100 km/h): 7,5 s.
 Bränsleförbrukning, enligt EU-cykel: 3.9 l/100 km. CO2 utsläpp, enligt EU-cykel: 102 g/km.

Svenskt pris: Ingen uppgift ännu.

 

BMW M550i xDrive: V8 bensinmotor, åttastegad Steptronic automatlåda.
 Motorstorlek: 4,395 cc.
Toppeffekt: 340 kW/462 hk vid 5,500 rpm. Maximalt vridmoment: 650 Nm från 1,800 rpm. Acceleration (0–100 km/h): 4,0 s.
 Bränsleförbrukning, enligt EU-cykel: 8.9 l/100 km. CO2 utsläpp, enligt EU-cykel: 204 g/km.

Svenskt pris: Ingen uppgift ännu.

 

Svensk pressrelease BMW 5-serie: HELT NYA BMW 5-SERIE SEDAN

 

Jag gillar verkligen nya BMW 5-serien!
384
130
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.