Shelby GT350 ger 800 hk – och gör dig döv

Som vi berättat förut har Ford Shelby GT350 en detalj som skiljer den avsevärt från en vanlig Mustang: vevaxeln. I stort sett alla V8-motorer har...
Annons

Som vi berättat förut har Ford Shelby GT350 en detalj som skiljer den avsevärt från en vanlig Mustang: vevaxeln. I stort sett alla V8-motorer har en vevaxel som ger en jämn och mycket välbalanserad tändföljd. Det ger också V8-motorn ett trivsamt, mullrande ljud som vi känner igen direkt.

Men Ford Mustang Shelby GT350 har något så ovanligt som en ”flat” vevaxel, ungefär som två sammankopplade fyrcylindriga motorer. Fördelen med den konstruktionen är lägre vikt och en rapp varvvillighet, samt möjlighet till högre toppvarv. En vanlig vevaxel i en V8-motor trivs bäst på lägre varvtal då den är tyngre.

Nackdelen med en flat vevaxel är att den alstrar mer vibrationer, men det kan man ju stå ut med i en Ford Mustang Shelby GT350. Eller Ferrari, (nästan) alla V8-motorer från Modena har flat vevaxel. Många racemotorer har också ”flatplane”, som till exempel BMW M3 GT2 ALMS (men inte gatversionen av V8:an i M3 E92).

För att förstå allt detta bättre kan ni titta på filmen längst ner på sidan, där förklarar Jason Fenske på YouTube-kanalen Engineering Explained hur vevaxlarna skiljer sig.

I originalskick har Ford Mustang Shelby GT350 en V8:a på 5,2 liter som toppar 526 hp och 429 lb-ft. Räknar vi om det till metriska mått blir det 533 hk och 582 Nm. Motorn varvar till rödmarkeringen vid 8.250 rpm och ger faktiskt maxeffekten så högt som 7.500 rpm. Ändå är det en relativt ”snäll” motor med 90 procent av sitt maxvrid från 3.450–7.000 rpm. Den karaktären ser man tydligt i effektdiagrammet nedan.

Men mycket vill ha mer och det erbjuder nu Hennessey med sin ”HPE800 Supercharged Upgrade”. Kompressorsatsen passar både till Ford Shelby GT350 och GT350R. Kompressorn kommer från Streetfighter och den är lite annorlunda än de flesta andra, liknande kompressorer. Skruvkompressorn är på 2,9 liter och laddluftkylaren har större kapacitet, insuget är vänt framåt axeln till drivningen ligger parallellt med kompressorn. Ger ett snyggt intryck av att vara originalmonterat.

Hennessey laddar på med 7–8 psi, vilket motsvarar 0,48–0,55 bar. Inte speciellt mycket laddtryck, alltså. Men för att skona motorn lite använder man smidda kolvar med lägre höjd, vilket sänker kompressionsförhållandet från 12,0:1 till 11,0:1. Hennessey byter även ut vevstakarna i motorn. Mer effekt kräver också större spridare.

Toppeffekten anger Hennessey till 808 hp, alltså 819 hk, vridmomentet ökar till 890 Nm. Prestandasiffror är inte verifierade av Hennessey, ännu, men räkna med 0–100 km/h på cirka 3,5 sekunder och en tid på kvartsmilen som hamnar på höga 10:or.

De som får sin Ford Shelby GT350 utrustad med HPE800 Supercharged Upgrade åtnjuter en garantitid på tre år. De som vill veta priset för modifieringen får ringa Hennessey, rådet är väl att sitta ner först.

 

Shelby GT350 ger 800 hk – och gör dig döv
Kompressorsatsen är snyggt monterad och det mesta ser ut som bilen var original.
Shelby GT350 ger 800 hk – och gör dig döv
Här ser vi diagrammet från rullande landsvägen. Det är onekligen en rejäl effektökning när man jämför med originalkurvorna. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Shelby GT350 ger 800 hk – och gör dig döv
KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen