”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

Mikael Johnsson, testchef på auto motor & sport, deltog i gårdagens eventet i Göteborg när Volvo Cars och Geely lanserade sitt nya varumärke. Här är...
Annons

Mikael Johnsson, testchef på auto motor & sport, deltog i gårdagens eventet i Göteborg när Volvo Cars och Geely lanserade sitt nya varumärke. Här är hans rapport och intryck av nya Lynk&Co 01.

Hej, Micke! Du rapporterar från ett regnigt, kallt och blåsigt Göteborg?

Mikael Johnsson, MJ: Typiskt Göteborgsväder, helt rätt. Men det var livat och hög stämning hos Volvo Cars, eller Lynk&Co rättare sagt.

Vad fick du för intryck?

MJ: Jag blev positivt överraskad av Lynk&Co 01. En kraftfull design som nog kommer att attrahera de yngre. Lite Porschekänsla över fronten, faktiskt. Det är en förseriebil, snedstreck konceptbil. Den färdiga bilen ser förmodligen inte exakt ut så här.

Och det var idel ädel adel från Volvo Cars?

MJ: Japp. Koncernchefen Håkan Samuelsson var där men även designchefen Peter Horbury och förre försäljningschefen Alain Visser. Samt Cevt-chefen Mats Fägerhag, som tidigare var GM Europes utvecklingschef. De var alla glada och stolta när de äntligen kunde visa upp vad de jobbat med i flera år.

Fick ni sitta i bilen?

MJ: Nej, tyvärr inte. Men det gick ju att titta in och utan tvekan är det en försmak av nya Volvo XC40 som vi ser. Jag känner igen flera Volvoknappar och det enda som saknades var väl lite Orrefors-glas. Snyggt och få reglage, pekskärmen är bredare än hög på Lynk&Co 01.

Något som överraskade dig?

MJ: Att designen var så lyckad. Och att de ska sälja bilen utan traditionella handlare, man ska beställa den på nätet till ett fast pris. Sen körs den hem till dig.

Hände det något annat kul?

MJ: Jag har fått tillfälle att intervjua alla cheferna och det finns mycket mer roligt att berätta. Men det kommer i nästa nummer av auto motor & sport.

Vad händer idag?

MJ: Nu fortsätter hela journalistgänget till Berlin i Tyskland. Där ska de berätta mer om bilen och utvecklingsarbetet. Förmodligen mer om hur bilen är uppkopplad till molnet och sånt.

Lycka till, ring och rapportera om du hittar något nytt!

MJ: Tack!

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

”Visst får man en känsla av nya Volvo XC40”

Annons
Annons
Rulla till toppen