Chocken: Efter 13 segrar säger Audi farväl till Le Mans

Man kan utan att överdriva säga att beskedet slog ner som en blixt från en blå himmel. Årets sportvagnssäsong i WEC blir den sista för...
Annons

Man kan utan att överdriva säga att beskedet slog ner som en blixt från en blå himmel. Årets sportvagnssäsong i WEC blir den sista för Audi. Ingen mer racing på Le Mans, efter 18 år då Audi segrat inte mindre än 13 gånger.

Beskedet gavs idag till de 300 medarbetarna på motorsportavdelningen av Audi-chefen själv, Rupert Stadler. Fokus förflyttas till FIA Formula E, där Audi ska tävla med ABT Schaeffler teamet under 2016/2017 och med eget fabriksteam från och med 2017/2018.

”Vi ska fortsätta satsningen på en eldriven framtid”, sa Audi-chefen Rupert Stadler. ”Våra produktionsbilar blir allt mera elektrifierade och det måste i ännu högre grad avspeglas i vår motorsport, som är den tekniska spjutspetsen hos Audi.”

”Efter 18 otroligt framgångsrika år inom långloppsracing är det givetvis väldigt svårt att lämna”, säger Audis motorsportchef Wolfgang Ullrich. ”Audi Sport Team Joest formade WEC under perioden som inget annat team. Jag vill utrycka min tacksamhet till vårt team, till Reinhold Joest och hans team, till förarna, partners och sponsorer för detta extremt framgångrika samarbete. Det har varit en fantastisk tid!”

DTM-satsningen påverkas inte av den nya strategin för Audis motorsport. Ett beslut som återstår att ta är hur stödet ska se ut för FIA World RX, alltså rallycross-VM, som hittills körts av DTM-föraren Mattias Ekström och hans privatteam EKS. Årets säsong slutade ju på bästa möjliga sätt för både Audi och Mattias Ekström med VM-guld på hemmaplan i Tyskland.

Både Volkswagen och Peugeot har försökt påverka internationella bilsportförbundet, FIA, för att man ska införa en klass med eldrivna rallycrossbilar. Det kan eventuellt tala för att Audi vill fortsätta sitt engagemang inom rallycrossen.

Audis framgångar inom motorsporten kan idag ses som självklara, men på 60- och 70-talen var det ingen som förknippade de fyra ringarna med biltävlingar. Audi hade snarare ett ganska tråkigt varumärke och det var först när man började köra rally med fyrhjulsdrivna bilar som imagen så sakta började förändras. Under 1981 vann man tre tävlingar i rally-VM med Audi quattro och tog den första märkestiteln 1982 med Walter Röhrl och teamkollegan Michèle Mouton.

Det skulle bli många vinster i rallyskogarna men under slutet av 80-talet breddade Audi sin motorsport med racing i amerikanska TransAM- och IMSA-serien. Det ledde i sin tur till standardvagnsmästerskapen i Tyskland under 90-talet, vilket spred sig till flera andra länder.

Sportvagnsracingen inleddes under 1999 och det blev en tredjeplats på Le Mans i debuten av det klassiska 24-timmarsloppet. Första vinsten på Le Mans kom året därpå, år 2000, med Audi R8. Därefter skulle Audi fullständigt dominera sportvagnsracingen med sammanlagt 13 vinster på Le Mans.

Arrangören ACO har skapat tävlingsregler som stimulerat ny teknik och 2006 tävlade Audi för första gången med en dieselmotor på Le Mans. Den bränslesnåla Audi R10 TDI tog hem vinsten, inte till ringa del på grund av att den kunde köra fler varv på en tank.

En av de största triumferna på Le Mans nådde man 2012 då Audi ställde upp med fyra stycken R18 TDI och placerade sig på plats 1, 2, 3 och 5. Det var också första året som en hybridbil vann på Le Mans. Sammanlagt har Audi kört 185 sportvagnsrace och vunnit 106 av dessa tävlingar.

Under de senaste åren har Audi Motorsport fått tuff, intern konkurrens på Le Mans av koncernkollegan Porsche – som ju onekligen kan ett och annat om 24-timmarsracing. Villkoret för att de två teamen skulle tävla samtidigt var att de använde olika teknik, vilket för Audis del innebar en hybrid diesel-V6 och Porsche använde en bensindriven hybrid-V4.

I skuggan av avgasskandalen dieselgate, som nu pågått i över ett år, behövs det omfattande besparingar och det är ett av skälen till att Audi nu bestämt sig för att sluta tävla i World Endurance Championship, sportvagnsracingen WEC. Sannolikt är det också så att tävla med dieselmotor inte är riktigt politiskt korrekt just nu då många kräver skärpt lagstiftning och även förbud mot diesel i storstäderna.

En del av de tekniska resurserna hos Audi Motorsport ska överföras till utvecklingen av kommande hybridbilar och elbilar.

Chocken: Efter 13 segrar säger Audi farväl till Le Mans
Här står de, Audis alla tretton vinnare från Le Mans. Tretton vinster på 18 år är en mycket god utdelning, minst sagt.
Annons
Annons
Rulla till toppen