"Bilens framtid finns i Detroit – inte i Silicon Valley"

Ford-chefen trött på att höra antaganden att bilindustrin "varit för dumma för att fatta".

"Bilens framtid finns i Detroit – inte i Silicon Valley"
William Clay "Bill" Ford, verkställande styrelseordförande för Ford Motor Company. Foto: Getty Images

William Clay "Bill" Ford är trött på att höra att framtidens bilar ska komma från Silicon Valley. I flera år har teknikföretag som Google och Apple talat om för honom att det är de stora teknikgiganterna som ska skapa framtidens förarlösa fordon.

"Det var det här antagandet att vi var för dumma för att fatta", säger Bill, vars farfars far var bilpionjären Henry Ford, till Automotive News.

Men nu menar han att vinden vänt: Teknikgiganter som Apple och Google som en gång tänkte sig störa, ja rent av förstöra, Detroit, har nu insett att de inte vill bygga bilar.

Enbart att skära, böja och montera metall är en mycket invecklad process. Lägg till detta miljontals rader kod som styr allt från radio till förarlös körning. Och på toppen av detta har Detroit en enorm erfarenhet av att hantera den långa kedjan av underleverantörer som bistår med ungefär 30.000 komponenter.

"Denna komplexitet är något som många it-företag lärt sig den hårda vägen. Oavsett vad en riskkapitalist säger så är det svårt att bygga en bil", säger James Kuffner. Han var tidigare chef för Google Robotics och är nu teknikchef hos Toyota Research Institute.

Lägg till detta att biltillverkarna själva öser in miljarder dollar för att utveckla egna, självkörande system så kan teknikföretagen i Kalifornien insett att motvinden är värre än de anat.

Men just nu sneglar de båda industrierna misstänksamt på varandra. Alla vill skapa den förarlösa framtiden – och skörda frukterna.

"Det är fascinerande att se dessa båda sidor. De tittar på varandra med rädsla och girighet. De förstår verkligen inte varandra", menar Evan Hirsch, bilindustrirådgivare.

Ändå tror många att det kommer att växa fram ett samarbete. Redan idag levererar Volvo bilar till Ubers autonoma projekt. Samma sak gäller för Fiat/Chrysler och Google. Lägg till detta att biltillverkarna haft svårt att locka mjukvaruutvecklare från soliga Kalifornien till något mindre soliga Detroit. Lösningen: GM och Ford låter sina forskningslaboratorier i Silicon Valley växa, men deras status är fortfarande långt under teknikföretagen.

"Prata med valfri bil- eller komponenttillverkare och de kommer alla säga att de har en bedrövlig brist på mjukvaruutvecklare", säger Evan Hirsch.

Framtidens bil: Det är kanske biltillverkarna som äger "kroppen", medan mjukvaruföretagen tar hand om "hjärnan". 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tror att biltillverkarna sitter säkert i "kampen" mot Silicon Valley.
120
16