Volvoägarens plan: Ska slå sig in på topp tio

Lanseringen av nya bilmärket Lynk & Co har gett Volvoägaren Geely blodad tand. Nu är målet att lansera åtminstone en ny modell varje år. Det...
Annons

Lanseringen av nya bilmärket Lynk & Co har gett Volvoägaren Geely blodad tand. Nu är målet att lansera åtminstone en ny modell varje år. Det säger Geelys vd An Cong Hui till Dagens Industri.

Försäljningsmålen är ambitiösa: Volvo ska sälja 800.000 bilar 2020 – en ordentlig ökning från de 503.000 bilar som Volvo sålde förra året. Samma år ska Lynk sälja en halv miljon bilar, och tillsammans med Geelys egna bilar ska hela koncernen nå upp till tre miljoner bilar årligen.

Det skulle i så fall innebära att Geely tar plats bland världens tio största biltillverkare.

”Vi ska utveckla Geely på lång sikt och har ambitioner att bli ett globalt märke. Vi har förutsättningarna, eftersom vi nu kan få skalekonomi med hjälp av Volvo. 1+1 blir mer än 2”, säger An Cong Hui till DI.

Annons
Annons
Rulla till toppen