Ferrari satsar på hybrider – och ”drömgränsen”

Om två år ska alla Ferrari-modeller ha hybriddrift – och en bredare målgrupp.

Ferrari satsar på hybrider – och ”drömgränsen”
Den fyrsitsiga GTC4Lusso T, som visats tidigare i höst, är första steget till att öka målgruppen hos Ferrari. FOTO: Ferrari

Hybriderna kommer! Redan 2019 ska varje modell i Ferraris utbud ha "någon form av" hybriddrift.

Sergio Marchionne, Ferraris alltid kostym- och slipslöse vd, vill knuffa Ferraris försäljning – och vinst – ytterligare ett snäpp uppåt. Under måndagen rapporterade han ett kvartalsbokslut som var bättre än väntat, vinsten ökade med tio procent – vilket fick aktien på Milanobörsen att stegra med sju procent.

I år siktar "Il cavallino rampante" (den lilla stegrande hästen) på att nå 8.000 sålda bilar. Om tre år ska man sälja ytterligare tusen bilar, och lägga ytterligare lite grädde på vinstmoset. Som en jämförelse: År 2000 sålde Ferrari 4.070 bilar (se diagram över Ferrari-försäljningen längre ner).

Några högre produktionsmål än så vill Marchionne inte ge. Delvis för att skydda märkets exklusivitet men också för att Ferrari ska hålla sig kvar i den exklusiva grupp som säljer under 10.000 bilar och därför slipper undan bilindustrins koldioxidregler.

Sergio Marchionne, som 2014 även tog över vd-stolen hos Ferrari, i samband med börsintroduktionen i Milano i oktober förra året. FOTO: Pier Marco Tacca/Getty Images

I samband med en konferens för aktieägare lovade han dock en "grundläggande förändring" på sättet som Ferrari bygger bilar. Att bilarna 2019 ska ha hybriddrift är också för att kunna bjuda på ännu mer prestanda.

Ferrari är inga nykomlingar när det gäller hybriddrift. Den 949 hästar starka Ferrari LaFerrari är det tydligaste exemplet. Dessutom har man fem års erfarenhet av hybriddrift från Formel 1.

Den första "masstillverkade" hybridbilen lär bli en fyrsitsig V12-modell, följd av ersättaren till F12berlinetta.

Sedan skilsmässan från Fiat/Chrysler i början av året har Ferrari varit under tryck att visa att de kan öka vinsten utan hjälp av sina mäktiga föräldrar. Marchionne har tidigare talat om att bredda utbudet med lyxprodukter, men i dag säger han att fokus ligger på bilarna.

Däremot vill Ferrari öka målgruppen. Ett sådant exempel är GTC4Lusso T, en fyrsitsig modell med V8-turbo, som visats i höst och som är "skapad för att köras varje dag".

 

Uppgifter saknas för åren 1988-96 samt 1998. Om du för musen över staplarna visas de exakta antalen.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Ferrari är mitt drömmärke!
36
31