Lynk: ”Vi måste erbjuda något revolutionerande”

Lynk är det nya bilmärket som ska ta Volvoägaren Geely in i framtiden. Första modellen, Lynk 01, beskrivs som världens mest uppkopplade bil. Den ska...
Annons

Lynk är det nya bilmärket som ska ta Volvoägaren Geely in i framtiden. Första modellen, Lynk 01, beskrivs som världens mest uppkopplade bil. Den ska kunna delas mellan olika personer via en app och bilen ska säljas eller hyras ut direkt på nätet, med hemleverans och utan rabatter eller prutning.

Men det här är inte första gången ett kinesiskt märke försöker slå sig in på den extremt svåra bilmarknaden i Europa. Lynkchefen Alain Visser förklarar i en intervju med tyska auto motor und sport varför Lynk tänker lyckas där andra misslyckats.

”Ett kinesiskt märke har aldrig tidigare haft den teknologiska kompetensen för att klara sig i Europa. Samarbetet med Volvo hjälper oss mycket. CMA-arkitekturen och drivlinorna som båda märkena använder sig av har utvecklats i Göteborg. Men bara tekniken räcker inte. Vi måste erbjuda något revolutionerande. Det är dels själva bilen, och dels ett helt nytt försäljningskoncept. Det ger oss hög trovärdighet”, säger Alain Visser.

”Samarbetet med Volvo hjälper oss mycket.”

Lynk:

Målet: Auditeknik till priset av en Volkswagen

Lynk skulle förmodligen inte existera utan samarbetet med Volvo, som enligt Alain Visser innebär att Lynk kan få avancerad teknik från premiumbilar med en egen design. Och försäljningskonceptet utan stora bilhallar gör också sitt till.

”Med det här nya konceptet sparar vi kanske hälften av försäljningskostnaderna som annars står för ungefär 25 procent av bilens pris. Vi kan ta den kostnadsfördelen till kunden genom att erbjuda premiumteknik till priset av en massproducerad bil.”

• Auditeknik till Volkswagenpris, alltså?
”Om du vill uttrycka det så, javisst.”

Motorerna

Lynk 01 kommer med tre- och fyrcylindriga bensinmotorer på 180 och 200 hästkrafter, samt en dieselmotor på 150 hästkrafter.
Laddhybriden har en 180-hästars trecylindrig motor och en elmotor på 55 kW. Den får en räckvidd på ungefär fem mil.

Men trots all framtidsfokus blir Lynk 01 alltså ingen helt eldriven bil – åtminstone inte vid lanseringen. Då får den tre- och fyrcylindriga motorer och den kommer som både hybrid (utan laddmöjlighet) och laddhybrid (med möjlighet att plugga in i ett uttag). Först senare kommer en helt eldriven version.

• Det hade ju varit mer revolutionerande om ni hade lanserat Lynk 01 i Europa som en helt eldriven bil med räckvidd på 50 mil och ett pris på 35.000 euro. Eller kommer det senare?
”Inte som det ser ut nu. För elbilen har vi förstås ett räckviddsmål vilket är åtminstone 35 mil. Jag är heller inte säker på att marknaden för helt eldrivna bilar kommer växa sig ur sin nuvarande nisch under de kommande två åren. Men det är fullt möjligt att Lynk 01 bara kommer som hybrid när den lanseras i Europa mot slutet av 2018. I Kina går vi först på konventionella drivlinor.”

”För den här målgruppen har en surfplatta hittills varit viktigare än en egen bil.”

Lynk:

Målgruppen för Lynk är personer mellan 25 och 35 som bor i storstäder och som hittills inte har intresserat sig särskilt mycket för bilar. Ingen typisk bilnörd, med andra ord.

”För den här målgruppen har en surfplatta hittills varit viktigare än en egen bil – och modellerna som finns nu har inte erbjudit de uppkopplade tjänster som de förväntar sig. Lynk kan erbjuda det.”

Fördelarna är flera, enligt Alain Visser.

• Bilen kan leta upp en ledig parkeringsplats i närheten.
• Bilen kan leta upp en bensinmack med lågt pris.
• Bilen har möjlighet att ta emot paket som ägaren har beställt – paketet levereras alltså direkt till bilen utan att ägaren behöver vara i närheten, istället för till närmaste postombud.
• Bilen kan delas mellan flera personer.

”Det blir inga vanliga återförsäljare utanför städerna.”

Lynk:

Lynkbilarna ska leasas ut till en fast månadskostnad. Precis som med en mobil har ägaren ett abonnemang på två år och kan sedan byta in bilen mot en ny eller köpa ut bilen.

För att hålla tillverkningskostnaden nere blir det inga krångliga tillvalslistor, som hos vissa konkurrenter. Lynkbilarna ska säljas i tio olika versioner med fasta tillval. Att få den största motorn med minsta utrustningsnivån blir alltså inte möjligt.

”Vår främsta distributionskanal blir internet. Förutom det kommer vi bygga egna butiker, till exempel i köpcentrum eller på shoppinggator. Så det blir inga vanliga återförsäljare utanför städerna.”

Intervjun har publicerats i tyska auto motor und sport 23/2016.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!
Annons
Annons
Rulla till toppen