Bottenbetyg igen för Volvo – kom näst sist

”Växtvärk” är nog det ord som bäst beskriver Volvos problem. Snabbt tempo i utvecklingsarbetet och en kraftigt ökad produktion har gett framgångar – men också bekymmer...
Annons

”Växtvärk” är nog det ord som bäst beskriver Volvos problem. Snabbt tempo i utvecklingsarbetet och en kraftigt ökad produktion har gett framgångar – men också bekymmer med bristande kvalitet och irriterande småfel. Volvo har stuvat om i företagsledningen för att rätta till felen som uppstått i produktionen.

I den senaste studien från amerikanska JD Power undersökte man ”Sales Satisfaction” med fem kriterier: försäljarens bemötande, rimligt pris, kunnig säljprocess, bilhandlarens lokal och bilutbud. Här handlar det alltså inte om kvalitet, utan enbart hur bra själva bilköpet upplevdes.

JD Powers senaste undersökning tillhör alltså inte de viktigaste, men det är ändå tråkigt att Volvo kommer näst sist i premiumlistan med 775 poäng. Bäst upplevs Porsche med 824 poäng av 1.000 möjliga, sist blev Acura (Honda) med 769 poäng. Snittet för premiumbilarna var 801 poäng. Som jämförelse fick Buick 809 poäng.

Även förra året, 2015, hamnade Volvo på näst sista plats. Med lanseringen av nya XC90 skulle man hoppats på en bättre upplevelse hos bilhandlarna, men så blev alltså inte fallet.

Värre är att i sommarens kvalitetsundersökning från JD Power fick Volvo uruselt betyg och hamnade på plats 31 av 33 bilmärken. Det är inte en position man förväntar sig av en premiumtillverkare.

En undersökning som publicerades i oktober av Consumer Reports visar liknande nedslående resultat. Volvos kvalitetsproblem fortsätter – vilket innebär att Consumer Reports sänker betyget till kategorin ”Less Reliable” (mindre driftsäker).

Den första begagnatanalysen av Volvo XC90 gör vi i auto motor & sport nummer 24-2016, som ligger i kiosken nästa vecka. De som prenumererar kan läsa tidningen gratis digitalt, redan idag. Är ni nyfikna går det även att köpa tidningen, digitalt.

I vår databas har vi redan samlat på oss många betyg från XC90-ägare och för att sätta bilen i ett perspektiv jämför vi den med BMW X5. Tyvärr blir det både ris och ros för nya Volvo XC90. Över 60 procent av XC90-ägarna som satt betyg hos oss har behövt utnyttja garantin på grund av olika fel.

Ni som inte satt betyg på er bil ännu kan göra det genom att följa den här länken (klicka för att hoppa vidare).

 

Bottenbetyg igen för Volvo – kom näst sist
I senaste auto motor & sport, nummer 24-2016, kan du läsa världens första begagnatrapport om senaste generationen Volvo XC90. Vi jämför med BMW X5. Vilken modell är bäst som begagnad?

 

JD Power Sales Satisfaction Index 2016

Mass market brands

  Sales Satisfaction Index Ranking*
Buick 809
Mini 797
Chevrolet 789
GMC 786
Subaru 775
Volkswagen 775
Ford 770
Nissan 770
Toyota 766
Mass Market Brand Average 764
Honda 755
Chrysler 750
Kia 747
Mazda 742
Hyundai 741
Jeep 740
Dodge 738
Ram 733
   
Luxury brands  
Porsche 824
Infiniti 815
Mercedes-Benz 809
BMW 807
Cadillac 807
Lincoln 806
Lexus 802
Luxury brand average 801
Land Rover 798
Jaguar 797
Audi 796
Volvo 775
Acura 769
   
* Based on a 1,000-point scale)

 

 

Annons
Annons
Rulla till toppen