Audi lägger beslag på Volvos utvecklingschef

Ett drygt år efter att utsläppsskandalen avlsöjades fick Audis forsknings- och utvecklingschef Stefan Knirsch, som också satt i styrelsen, gå från sitt jobb. Han ska...
Annons

Audi lägger beslag på Volvos utvecklingschef

Ett drygt år efter att utsläppsskandalen avlsöjades fick Audis forsknings- och utvecklingschef Stefan Knirsch, som också satt i styrelsen, gå från sitt jobb. Han ska ha känt till avgasfusket men ändå ljugit om det, enligt uppgifter till Bild am Sonntag.

Nu har Audi lyckats locka över Peter Mertens från Volvo. Han har jobbat på Volvo sedan 2011 och är idag forsknings- och utvecklingschef. På Audi tar han plats i styrelsen med ansvar för teknisk utveckling.

Så sent som i oktober kom beskedet att Peter Mertens tar över ansvaret för inköp och kvalitet på Volvo. Anledningen är att Volvo är hårt pressat när det gäller kvaliteten – många XC90-ägare rapporterar till exempel om garantiproblem och småstrul.

Men går alltså Peter Mertens över till Audi – ett smart drag, eftersom han inte jobbat inom Volkswagenkoncernen och därmed inte är ”nedsmittad” av dieselgate.

”Peter Mertens har exceptionellt bred teknisk expertis och en internationell bakgrund i bilindustrin. Det är idealiska kvalifikationer för att han ska kunna gå vidare med den tekniska utvecklingen hos Audi”, säger Audis styrelseordförande Rupert Stadler.

Peter Mertens ska tillträda ”så snart som möjligt”.

Volvo Cars saknar dock inte egen kompetens för att fylla ut vakansen. Man skulle till exempel kunna locka över Mats Fägerhag, nuvarande chefen för Geely-ägda utvecklingsföretaget Cevt, Lindholmen. Mats Fägerhag var tidigare chef för GM Europes hela utvecklingsteam, 2.500 ingenjörer fördelade över Opel och Saab. Han följde med Saab efter frigörelsen från GM och jobbade med både nya Saab 9-5 och Phoenix-plattformen. När Saab gick i konkurs under december 2011 värvades Mats Fägerhag till Volvo Cars.

Audi lägger beslag på Volvos utvecklingschef
Mats Fägerhag har på några år byggt upp Cevt till ett av de största utvecklingbolagen i Europa, större än den utvecklingsavdelning som Saab Automotive disponerade över. För en kort tid sedan medverkade Mats Fägerhag i presentationen av Lynk & Co.
Annons
Annons
Rulla till toppen