Vi provkör Audis självkörande A7: ”Släpp kontrollen!”

Vanligtvis är jag nervös inför en provkörning för att det är jag som ska köra. Den här gången är jag nervös för att en dator ska...
Annons

Vanligtvis är jag nervös inför en provkörning för att det är jag som ska köra. Den här gången är jag nervös för att en dator ska köra mig på autobahn i 130 km/h. Eller Jack som utvecklingsavdelningen på Audi har döpt den till.

Jack är en konceptbil baserad på A7 Sportback som ingenjörerna utrustat med Audis mest avancerade teknik.Med Jack kan du släppa ratten och ägna dig åt annat – på riktigt!

Vad menas med självkörande bilar? Begreppet används för vitt skilda saker och efter de tragiska Teslaolyckorna kan det vara på sin plats att reda ut begreppen.

Det som finns på personbilsmarknaden idag är körassisterande funktioner (dynamisk farthållare, körfältsassistans och autobroms) som fortfarande kräver förarens uppmärksamhet och att du håller händerna på ratten. Autonomin hos bilar mäts enligt en femgradig skala från internationella SAE. Noll motsvarar en hederlig gammal bil utan några som helst hjälpsystem och fem motsvarar en bil som varken har ratt, pedaler eller ens chaufför. En enkel minnesregel för att skilja systemen åt är hands on respektive hands off.

Vi provkör Audis självkörande A7:

Föraren kan släppa ratten helt

De system som används hos Audi, Tesla, Volvo, Mercedes med flera är så kallade hands on-system där det fortfarande är föraren som är ansvarig för vad som händer. Audis konceptbil Jack är däremot utrustad med hjälpfunktioner på nivå fyra som innebär att föraren kan släppa ratten och läsa en bok istället.

Audi väljer att lansera tekniken stegvis och en del av funktionerna dyker upp i nya A8 under 2017. Traffic Jam Pilot-systemet ska kunna ta över bilkörningen vid kökörning i upp till 60 km/h och Park Pilot kan fickparkera alldeles själv.

Det vi har testat idag men som alltså införs stegvis är Motorway Pilot, ett hands off-system som tar över ratten i hastigheter ända upp till 130 km/h.

Vi provkör Audis självkörande A7:
Till det yttre ser bilen ut som vilken Audi A7 som helst.

”Går snabbt att vänja sig”

Jag hoppar in i Jack och blinkar mig ut i trafiken. När vi når teststräckan på A9 mellan Berlin och Ingolstadt, som den tyska Transportstyrelsen gett tillstånd för, signalerar Jack att Piloted Driving Mode nu är tillgängligt. Med en klump i magen aktiverar jag funktionen med de två knapparna på ratten och bilen går in i pilotläge.

Ratten åker sakta framåt för att demonstrera att bilen är i självkörande läge och färgrampen uppe vid instrumentpanelen indikerar att bilen nu tagit över kontrollen. Fruktansvärt! För jag har just tappat den.

Jack tar genast kommandot och blinkar sig ut i vänsterfilen, kör om en långtradare och placerar sig därefter tillbaka i högerfilen. Han hanterar situationen bra och anpassar sig till den tyska trafikrytmen. Efter en stund har han vunnit mitt förtroende och jag börjar koppla av. Plötsligt känner jag mig överflödig och vet inte vad jag ska göra av händerna. Jag tar upp min sminkväska och bättrar på läppstiftet. Därefter öppnar jag sidorutan och hänger mig ut för att vinka med båda händerna till medtrafikanterna. Ingen reaktion. De tyska ingenjörerna som följer med i bilen ser inte ut att vara särskilt roade av mina aktiviteter.

Faktum är att det går snabbt att vänja sig vid detta. Under skärmen till infotainmentsystemet finns ytterligare en liten skärm som visar Jacks nästa drag och hur många kilometer pilotbaserad körning som återstår. 

Jack är utrustad med radar, sensorer, laserskanners, videokameror och ultraljudssensor. Bilen styrs av datorn zFAZ som sammanställer och analyserar alla data. Med hjälp av gps och internetuppkoppling kommunicerar bilen dessutom med andra fordon och förutser trafiksituationen framför bilen.

”Färgrampen uppe vid instrumentpanelen indikerar att bilen nu tagit över kontrollen. Fruktansvärt! För jag har just tappat den”

Vi provkör Audis självkörande A7:
Nedanför den vanliga infotainmentskärmen finns en extra skärm med information från de autonoma systemen.

Tar ansvar för vad bilen gör

Det blir dags att svänga av A9 för att bege sig tillbaka mot Ingolstadt och Jack informerar med ovanligt ljus stämma (inspelad kvinnoröst) att jag ska återta ratten. Rösten räknar ner från 15 sekunder. Jag vägrar. 

Ingenjörerna i bilen tittar svettigt på mig och säger att jag ska ta över ratten. ”Vad händer annars?”, frågar jag. Kvinnorösten fortsätter räkna ned och det börjar både blinka och signalera i kupén.

”Ingenjörerna i bilen tittar svettigt på mig och säger att jag ska ta över ratten”

”Miss Brzezinska, I think it is time for you to take over the steering wheel”, säger Mirko Reuter, Audis chef för förarassistansfunktioner, från baksätet. Precis när bilen ska räkna ner till noll tar jag över. Lättade fortsätter vi färden tillbaka till fabriken. Jag undrar vad som hade hänt annars, om jag till exempel hade somnat till?

”Då hade Jack tagit sig till en säker plats och stannat”, svarar Mirko Reuter, vilket leder oss in på frågan alla ställer sig. Går det att lita på systemen? Och vem bär ansvaret?

Audi tar fullt ansvar för vad bilen gör i det självkörande läget. Jack är utrustad med dubbla elsystem och dubbla bromssystem. 

På vägen hem till Sverige försöker jag sortera intrycken. Det var häpnadsväckande och just där kändes det helt naturligt. Men så tänker jag på Teslaolyckorna igen. 

Vi provkör Audis självkörande A7:
I den här testbilen aktiveras systemet med två knappar på ratten.

”Handlar om att göra livet lite bekvämare”

Ett av argumenten för självkörande bilar är just ökad säkerhet. Ungefär nio av tio trafikolyckor orsakas av människor och inte på grund av tekniska fel. Ett annat argument för självkörande bilar är den alltmer ansträngda trafiksituationen som beror på urbaniseringen. Med självkörande bilar kan vägkapaciteten teoretiskt utnyttjas bättre genom att minska tidsluckorna mellan bilarna och få en jämnare trafikrytm. 

Det handlar alltså inte om att vi ska sluta köra bil, utan om att låta tekniken hjälpa oss i situationer där det ändå inte är särskilt inspirerande att köra, till exempel i bilköer. Dessutom finns miljömässiga vinster med datoriserad körning, där bilarna kan programmeras för en miljövänligare körstil. Det handlar om att göra livet lite bekvämare. 

Men det finns utmaningar. Infrastruktur. Lagstiftning. Ansvarsfrågan. Tillförlitligheten. Och säkerheten. Vad skulle hända om en ondsint människa kapade alla självkörande fordon och styrde dem som marionettdockor?

Biltillverkarna har olika lanseringsstrategier. En del släpper tekniken så fort de kan. Audi lanserar sina självkörande funktioner stegvis. Framöver kan vi vänta oss mer avancerade assistanssystem, som korsningsassistans, en manövreringsassistans som tar över i  trånga sektioner och gränder samt en svängningsassistans som har koll åt sidorna när du svänger. Men när självkörande bilar som Jack blir verklighet i såväl staden som på landsbygden återstår att se. Audis vd Rupert Stadler har sagt att vi kan räkna med självkörande bilar år 2025.

Vi provkör Audis självkörande A7:

Vad säger lagen? 

För att kunna introducera så kallade hands off-system krävs en lagändring i Wienkonventionen som säger att föraren måste ha händerna på ratten. Detta kommer från den tid då vi körde droskor med häst och vagn.

Länder som Sverige, Tyskland, Frankrike, Japan och USA ligger långt framme i utvecklingen med självkörande fordon. Där pågår tester där bilarna fått dispens att rulla i vanlig trafik.

Biltillverkarna tar på sig fullt juridiskt ansvar om bilen skulle vara inblandad i en olycka. Under 2017 drar Volvo igång sitt projekt Drive Me med 100 självkörande bilar på allmän väg i Göteborgsområdet.

Vi provkör Audis självkörande A7:
Annons
Annons
Rulla till toppen