Koenigsegg om designen: Därför ändras den inte mer

Christian von Koenigsegg avslöjar vad man kan vänta sig som förstagångsförare i en Koenigsegg och vilken modell som gjorde dem till världsspelare. Och varför inte designen ändras.
Annons

Koenigsegg om designen: Därför ändras den inte mer
Christian von Koenigsegg överraskade Jonathon Buckley med att få åka med i Koenigsegg Regera. Se filmen nedan.

Världen kan inte få nog av Koenigsegg. Gänget från Translogic, en tv-serie som produceras av USA-baserade Autoblog, åkte till Ängelholm för att få en närmare titt på Koenigsegg. 

Vad kan man som förstagångsförare av Koenigsegg förvänta sig, undrar programledaren Jonathon Buckley, inför sin premiärtur.

”Jag tror du kommer bli överraskad hur smidig och tillgänglig bilen är. Hur direkt den svarar och ger respons. Det första jag tänker när jag kör en Koenigsegg är att det är en stor gokart. Det finns ingen fördröjning eller tveksamhet i rörelsen. Det är ett väldigt väluppfostrat monster”, säger Christian von Koenigsegg.

Vid vilken tidpunkt tror du att folk inom bilindustrin började förstå att Koenigsegg verkligen var en spelare att ta på allvar?

”Jag tror att det var med Koenigsegg One:1. Det projektet har vi hittills lagt ner mest jobb på och där vi verkligen tänjde på gränserna, i alla riktningar. Det resulterade i är den fantastiska siffran: 1 hästkraft per kilo. (Därav namnet One:1.) Prestandan i den här bilen är helt enkelt förbluffande och jag har inte kört något som ens kommer i närheten”, säger Christian.

Christian berättar också varför man inte gjort några större designförändringar genom åren. 

”Vår policy är att bara ändra designen om det gör bilen bättre”.

Kolla in det 20 minuter långa reportaget i filmen nedan. Vi får både får härliga åkbilder, titta in i fabriken, och en intervju med den alltid lika trevlige Christian von Koenigsegg, som för övrigt överraskar programledaren Buckley med erbjuda honom en åktur i Regera… 

 

Annons
Annons
Rulla till toppen