Experten: Förbud mot dubbdäck ger smutsig luft

Foto: Pär Brandt/auto motor & sport Dubbdäcken är en ständig källa till hetsig debatt. Sedan några år har flera svenska städer infört dubbdäcksförbud på vissa...
Annons

Experten: Förbud mot dubbdäck ger smutsig luft
Foto: Pär Brandt/auto motor & sport

Dubbdäcken är en ständig källa till hetsig debatt. Sedan några år har flera svenska städer infört dubbdäcksförbud på vissa gator och flera kommuner har kört kampanjer för att få bilägarna att gå över till friktionsdäck.

Den främsta anledningen är partiklarna som dubbdäcken river upp, som ger dålig luft och är farliga för hälsan.

Men hela idén om dubbdäcksförbud bygger på gamla studier och i själva verket kan dubbdäcken vara bättre för miljön än alternativet, att köra på friktionsdäck. Det skriver Anders Huvstig, specialist på vägteknik, på GP Debatt.

Han undrar om kommunerna har grundat dubbdäcksförbudet på ”löst tyckande” eller om de blivit lurade. Anders Huvstig är kritisk till att förbjuda dubbdäck, särskilt när de är bevisat bättre rent trafiksäkerhetsmässigt på is.

• För det första sliter dubbdäcken idag betydligt mindre än förr. Dubbdäcksslitaget var tio gånger större för 25 år sedan. Beläggningen är mer slitstark och däcktillverkarna har utvecklat lättare dubb.

• För det andra innebär dubbdäcksförbudet att fler kör med friktionsdäck. När det är halt poleras vägytan av de slirande däcken och blir ännu halare. Vägen måste halkbekämpas, och det görs med bergkrossgrus som orsakar damm med mindre partiklar än dubbdäcken. När vägarna sopas rena på våren frigörs stenmjöl som är farligt för hälsan.

”En uppmaning till Göteborgs kommun blir därför att slopa dubbdäcksfria gator för en bättre trafiksäkerhet och miljö”, skriver Anders Huvstig i debattartikeln.

Annons
Annons
Rulla till toppen