Helt nya Ford Fiesta ska göra en klassresa

Mini är undantaget som bekräftar regeln, det går att sälja småbilar till premiumpris. Ford lär inte höja priset på nya generationen Fiesta speciellt mycket, men...
Annons

Mini är undantaget som bekräftar regeln, det går att sälja småbilar till premiumpris. Ford lär inte höja priset på nya generationen Fiesta speciellt mycket, men helt klart är att man fyller på innehållet. Det blir mer utrustning, ljud från Bang & Olufsen, snyggare design och större valfrihet.

Sjunde generationen Ford Fiesta är helt ny, även om släktskapet är väldigt tydligt. Men tittar man noga är det lite färre plåtveck, något stramare design och mera påkostade detaljer.

Nya Fiesta är lite större än föregångaren, på längden har den vuxit 71 millimeter och blivit 12 millimeter bredare. Spårvidden har ökat med 30 millimeter fram, 10 millimeter bak. Axelavståndet har ökat med 4 millimeter. Ford hävdar att det ger 16 millimeter extra knäutrymme i baksätet. Bagagevolymen ska vara ”cirka 290 liter”, säger Fords talesperson, och bakluckan har breddats för enklare lastning.

Helt nytt för Fiesta är att Ford ska erbjuda modellen i inte mindre än fyra utföranden. Ford Fiesta Titanium är grundmodellen och de som vill ha lite sportigare attribut kan välja Fiesta ST-Line. Söker man mera vardagslyx är Ford Fiesta Vignale rätt modell. Den fjärde modellen är Ford Fiesta Active, som kan beskrivas som något av en ”skogsmulle” med upphöjd markfrigång (+ 20–25 millimeter) och skyddande plastpaneler runt hjulhus och trösklar.

Plattformen på nya Ford Fiesta – eller arkitekturen som ingenjörerna hellre säger – är kvar på den globala B-plattformen, som föregående Fiesta. Det sparar pengar och Ford har använt resurserna att fylla på Fiesta med mer utrustning och ”storbilskänsla”.

Den hårda plasten i inredningen är till stora delar borta och ersatt med mjukare, ”gummiliknande” material. Ett glastak ger större rymdkänsla och den åtta tum stora pekskärmen i infotainmentsystemet har gjort att Ford kunnat banta borta ett 20-tal knappar och vred i instrumenteringen. Fords senaste ”Sync 3” ger användaren ett gränssnitt till mobilen, navigering, musik, röststyrning, med mera. Som tillval finns en ljudanläggning från danska Bang & Olufsen.

Säkerhetsnivån har höjts rejält på sjunde generationen Ford Fiesta. Det finns inte mindre än 15 nya system för förarassistans som vingelvarning, aktiv fickparkering, döda-vinkel-varning, med mera. Det nya autobromssystemet kan upptäcka hinder 130 meter framför bilen och bromsar själv, om inte föraren agerar.

Ford Fiesta har den trecylindriga 1,0-liters EcoBoost-motorn som bas, men det finns förstås alternativ. När nya Fiesta lanseras under mitten av 2017 ska det finnas fler och mera kraftfulla dieselalternativ jämfört med förut. EcoBoost har som förut tre nivåer: 100, 125 och 140 hk.

En annan nyhet är att den trecylindriga EcoBoost-motorn ska få cylinderdeaktivering, och alltså bli ”tvåcylindrig” vid lägre effektbehov. Att gå från tre- till tvåcylindrigt och tillbaka ska gå på 14 millisekunder (0,014 sekund). Det är första cylindern som går av och på under 4.500 rpm, efter behov, vilket enligt Ford ska spara upp till sex procent bensin. Ett nytt svänghjul ska hjälpa till att minska vibrationerna när motorn körs på två cylindrar. Det är första gången som en trecylindrig motor erbjuds med cylinderdeaktivering.

Att Ford höjer utrustningsnivån även på Fiesta är kanske inte så förvånansvärt, basmodellen är alltså Titanium och någon avskalad budgetversion finns inte. Vignale-modellerna har sålt bra hos Fords övriga modeller och det återstår att se om även Fiestaägarna vill ha samma nivå. Mest intressant är kanske nya Fiesta Active, som skulle kunna vara första tecknet på att det även kommer Focus Active och Mondeo Active i framtiden.

 

Helt nya Ford Fiesta ska göra en klassresa
Ford Fiesta Titanium är grundmodellen när nästa generation börjar säljas under sommaren 2017. Någon ”snikmodell” finns inte längre, en lärdom som Ford lärt sig av de andra syskonen i familjen där merparten av bilarna som beställs är Titanium.
Helt nya Ford Fiesta ska göra en klassresa
Inredningen och instrumenteringen är de områden där nya Ford Fiesta fått sitt stora lyft. Antalet knappar har reducerats kraftigt, tack vare pekskärmen.
Helt nya Ford Fiesta ska göra en klassresa
Ford Fiesta i Vignale-utförande, här med tredörrars-kaross (vilket inte lär bli vanligt). Cirka tio procent av Mondeo säljs som Vignale, kan det bli lika mycket för Fiesta?
Helt nya Ford Fiesta ska göra en klassresa
I grunden är designen sig lik, men lite stramare och mera sparsmakad. Mer elegant, kanske en del tycker? Modellen är Fiesta Vignale.
Helt nya Ford Fiesta ska göra en klassresa
Fyra versioner av Ford Fiesta ska erbjudas. Från vänster: Fiesta Active, Fiesta ST-Line, Fiesta Vignale och längst till höger Fiesta Titanium (grundmodellen).
Helt nya Ford Fiesta ska göra en klassresa
Ford Fiesta Active är en ”skogsmulle”, på sätt och vis. Förhöjd markfrigång, men inte en renodlad suvmodell (givetvis). Kanske något som svenska kunder uppskattar också när de ska ut på oplogade vägar?
Helt nya Ford Fiesta ska göra en klassresa
Markfrigången är bara höjd med 20–25 millimeter på Fiesta Active, men det kan vara skillnaden som gör att man kommer förbi eller fastnar på en oplogad väg.
Helt nya Ford Fiesta ska göra en klassresa
Ford Fiesta ST-Line är den sportigare av de fyra varianterna. Ford har redan antytt att det skulle kunna komma en femte version där man blandar attribut från Fiesta Active och Fiesta ST-Line.
Helt nya Ford Fiesta ska göra en klassresa
Trecylindrig motor med cylinderdeaktivering, det blir en världspremiär för Ford som är först ut med detta. Men hur låter motorn som ”tvåcylindrig”? Vi kan knappt bärga oss.
Annons
Annons
Rulla till toppen