Mini är undantaget som bekräftar regeln, det går att sälja småbilar till premiumpris. Ford lär inte höja priset på nya generationen Fiesta speciellt mycket, men helt klart är att man fyller på innehållet. Det blir mer utrustning, ljud från Bang & Olufsen, snyggare design och större valfrihet.
Sjunde generationen Ford Fiesta är helt ny, även om släktskapet är väldigt tydligt. Men tittar man noga är det lite färre plåtveck, något stramare design och mera påkostade detaljer.
Nya Fiesta är lite större än föregångaren, på längden har den vuxit 71 millimeter och blivit 12 millimeter bredare. Spårvidden har ökat med 30 millimeter fram, 10 millimeter bak. Axelavståndet har ökat med 4 millimeter. Ford hävdar att det ger 16 millimeter extra knäutrymme i baksätet. Bagagevolymen ska vara ”cirka 290 liter”, säger Fords talesperson, och bakluckan har breddats för enklare lastning.
Helt nytt för Fiesta är att Ford ska erbjuda modellen i inte mindre än fyra utföranden. Ford Fiesta Titanium är grundmodellen och de som vill ha lite sportigare attribut kan välja Fiesta ST-Line. Söker man mera vardagslyx är Ford Fiesta Vignale rätt modell. Den fjärde modellen är Ford Fiesta Active, som kan beskrivas som något av en ”skogsmulle” med upphöjd markfrigång (+ 20–25 millimeter) och skyddande plastpaneler runt hjulhus och trösklar.
Plattformen på nya Ford Fiesta – eller arkitekturen som ingenjörerna hellre säger – är kvar på den globala B-plattformen, som föregående Fiesta. Det sparar pengar och Ford har använt resurserna att fylla på Fiesta med mer utrustning och ”storbilskänsla”.
Den hårda plasten i inredningen är till stora delar borta och ersatt med mjukare, ”gummiliknande” material. Ett glastak ger större rymdkänsla och den åtta tum stora pekskärmen i infotainmentsystemet har gjort att Ford kunnat banta borta ett 20-tal knappar och vred i instrumenteringen. Fords senaste ”Sync 3” ger användaren ett gränssnitt till mobilen, navigering, musik, röststyrning, med mera. Som tillval finns en ljudanläggning från danska Bang & Olufsen.
Säkerhetsnivån har höjts rejält på sjunde generationen Ford Fiesta. Det finns inte mindre än 15 nya system för förarassistans som vingelvarning, aktiv fickparkering, döda-vinkel-varning, med mera. Det nya autobromssystemet kan upptäcka hinder 130 meter framför bilen och bromsar själv, om inte föraren agerar.
Ford Fiesta har den trecylindriga 1,0-liters EcoBoost-motorn som bas, men det finns förstås alternativ. När nya Fiesta lanseras under mitten av 2017 ska det finnas fler och mera kraftfulla dieselalternativ jämfört med förut. EcoBoost har som förut tre nivåer: 100, 125 och 140 hk.
En annan nyhet är att den trecylindriga EcoBoost-motorn ska få cylinderdeaktivering, och alltså bli ”tvåcylindrig” vid lägre effektbehov. Att gå från tre- till tvåcylindrigt och tillbaka ska gå på 14 millisekunder (0,014 sekund). Det är första cylindern som går av och på under 4.500 rpm, efter behov, vilket enligt Ford ska spara upp till sex procent bensin. Ett nytt svänghjul ska hjälpa till att minska vibrationerna när motorn körs på två cylindrar. Det är första gången som en trecylindrig motor erbjuds med cylinderdeaktivering.
Att Ford höjer utrustningsnivån även på Fiesta är kanske inte så förvånansvärt, basmodellen är alltså Titanium och någon avskalad budgetversion finns inte. Vignale-modellerna har sålt bra hos Fords övriga modeller och det återstår att se om även Fiestaägarna vill ha samma nivå. Mest intressant är kanske nya Fiesta Active, som skulle kunna vara första tecknet på att det även kommer Focus Active och Mondeo Active i framtiden.